Inzerce      O nás     CzechCrunch  
Apple přestává doručovat produkty na čas. Už rok čekáme nejen na AirPower
Foto: Apple

Byla to chlouba Applu. Dnešní nejvyšší muž Applu, Tim Cook, tehdy ještě jako dlouholetý provozní ředitel firmy sestrojil dokonale fungující dodavatelský a výrobní řetězec, díky kterému dokázal kalifornský gigant dodávat produkty prakticky hned druhý den po jejich představení. Za pár dní to však bude už rok, tedy 365 dní, od momentu, kdy Apple představil AirPower. A dosud ji nedoručil.

Bezdrátová nabíječka, to je přeci malichernost, jistě mnozí namítnou. A zčásti mohou mít pravdu. Stejně jako ti, jež správně upozorní na to, že Phil Schiller, který loni v září AirPower představoval, přesný termín vydání neslíbil. Na splnění jeho „příštího roku“ má Apple ještě několik měsíců čas, byť v souvisejících televizních reklamách na nové iPhony firma uváděla „začátek roku 2018“.

To ale nakonec není to nejdůležitější. Není to totiž zdaleka jen o AirPower, placaté bezdrátové nabíječce, která je sice o něco chytřejší než jiné, ale zároveň se bez ní prakticky všichni obejdou. Pro Apple to není klíčový produkt, jak z pohledu tržeb, tak ani celého ekosystému. Od podzimu mohl narazit na mnoho potíží, byť bychom je u tak malého produktu neočekávali, a proto tu AirPower pořád není. Problém je však v tom, že AirPower není zdaleka jediný takový problém Applu.

Phil Schiller představuje HomePod

Železem to začíná

Zatímco na hardwarové skluzy bychom mohli svézt na mnoho nefungujících součástek ve zmíněném a obvykle perfektně promazaném dodavatelském řetězci, které Apple někdy prostě nemůže ovlivnit, je tu ta věc, že nejde jen o železo. Ale už u hardwaru je dobré se na chvíli zastavit, byť je nutno objektivně dodat, že Apple dnes prodává mnohem větší objemy svých produktů než třeba před deseti lety.

Přesto se při ohlédnutí za několika produkty z posledních let dere na mysl pomyšlení, zda Apple nedělá více chyb než dřív. Respektive zda až příliš často neoznamuje produkty dřív, než by měl, alespoň tedy podle zvyklostí z minulosti. Měli jsme tu například Mac Pro, AirPods, HomePod, iPhone 7 Plus, Pencil – všechny tyto produkty Apple ukázal příliš brzy, respektive je pak nestihl doručit v původně oznámený termín. A našli bychom i další.

Jsou to již zmíněná bezdrátová nabíječka AirPower a souběžně představená nová krabička pro AirPods, která se měla právě na AirPower umět bezdrátově dobít. Apple je představil 12. září 2017, ale do dnešního dne o nich nebylo ani vidu, ani slechu. Čas od času se vynoří spekulace, že jeden či druhý produkt přijde brzy, ale velmi pravděpodobně čekací lhůta přetáhne 1 rok.

Ze zpoždění je standard

V portfóliu Applu jde sice opravdu o malé produkty, ale na druhou stranu o to víc takové problémy zaráží. Jelikož na nich reálně nestojí ani renomé Applu a prakticky ani spokojenost uživatelů, nebyl žádný problém s veřejným představením AirPower i bezdrátové krabičky k AirPodům počkat, až by bylo vše skutečně připravené. Apple to pak mohl udělat kdykoliv a místo toho, aby fanoušci čekali mnoho dní po velké keynote, mohlo přijít toto příslušenství jako příjemný bonus až v průběhu roku. Všichni by byli spokojení.

Bezdrátová nabíječka AirPower

Jelikož ale Apple zvolil opačnou variantu, musí počítat s kritikou. Jeho věrní zákazníci zkrátka nejsou zvyklí na to, že když jim Tim Cook nebo kdokoliv z jeho kolegů ukáže nový produkt, že na něj budou muset čekat třeba celý rok. Dříve bylo nepředstavitelných i pár týdnů. A o tom to je. Ojedinělý zádrhel v doručení produktu by nebyl problém, za ten je nyní považováno spíše to, že se stává jakýmsi standardem. Z původních menších slibů a perfektního doručení se stávají stále větší závazky, které Apple nedokáže plnit.

O to více frustrující pak bylo, když na začátku srpna Logitech představil bezdrátovou nabíječku pro iPhony a oznámil, že na ni úzce spolupracoval s Applem. Copak inženýři v Applu zapomněli, že mají dodělat i jednu s vlastním logem? Vzhledem k tomu, že bezdrátové nabíjení se bude jistě probírat i v nových iPhonech, které budou představeny velmi pravděpodobně někdy v týdnu od 10. září, bude zajímavé sledovat, jak se Apple k dosud nepředstavené AirPower postaví. Je klidně možné, že po roce mlčenlivosti může nakonec přijít s docela jiným produktem.

Díry jsou i v softwaru

A pak je tu software. V posledních letech totiž došlo také k několika významným zpožděním v oblasti softwarových funkcí, které už Apple nemůže svádět na nikoho jiného než na sebe (ne že by snad oficiálně u hardwaru něco na někoho sváděl). AirPlay 2, Zprávy v Cloudu, skupinový FaceTime – všechny tyto funkce byly představeny na červnových konferencích WWDC. První dvě loni, třetí letos, a všechny byly v rámci představení iOS 11, respektive iOS 12 komunikovány jako horké novinky, které s vydáním nových operačních systémů dorazí do našich iPhonů a iPadů.

Jenže na AirPlay 2 a Zprávy na iCloudu jsme si nakonec museli počkat opět téměř celý rok, dorazily v rámci jednoho z posledních updatů iOS 11 až letos v létě, a nikdo se zřejmě nebude divit, když stejný osud potká s velkou pompou představovaný skupinový FaceTime. To je totiž funkce, na kterou mnoho uživatelů toužebně čekala, ale nakonec se zase dočkáme až bůh ví kdy.

Skupinový FaceTime v iOS 12

Pro začátek můžeme odsunout stranou AirPlay 2, protože to přeci jen nebyl tak zásadní update, bez kterého uživatelé nemohli být. Na druhou stranu není příliš dobrá vizitka, když ukážete nový hardware (HomePod) a nový software (AirPlay 2), jak spolu skvěle spolupracují, abyste pak nechali své zákazníky čekat na oba produkty několik měsíců a nakonec ještě ten hardware vydali bez onoho softwaru, kvůli čemuž je funkčnost poloviční, protože ani jedno nestíháte.

Zhoršený zážitek

Ale teď už k těm dvěma důležitějším funkcím. Zprávy na iCloudu byly vcelku očekávané, protože synchronizaci konverzací napříč zařízeními mají jiné komunikační služby již dávno zavedené. Přestože Apple na rozdíl od mnohých z nich zajišťuje maximální bezpečnost a šifrování, přesto synchronizace chyběla. Zároveň je potřeba, aby taková funkce perfektně fungovala a neničila jinak dobrou zkušenost s iMessage (či klasickými zprávami).

Přestože Apple vydal iOS 11.4, v němž bylo AirPlay 2 a Zprávy na iCloudu, 51 týdnů po původním představení těchto dvou funkcí, jeho synchronizace zpráv těžce zklamala. Mnoho uživatelů hlásí, že synchronizace nefunguje, zprávy se občas synchronizují, občas ne, notifikace jednou vyskočí na iPadu, podruhé zase jen na Macu a z jiného zařízení červená tečka s počtem nepřečtených zpráv pro změnu vůbec nemizí. To je jen výběr toho, co mnozí uživatelé běžně zažívají.

Apple tak paradoxně vylepšením služby zničil dokonalý zážitek, pro který mnoho lidí iMessage proti jiným službám tak milovalo. Bezproblémové doručení a posílání zpráv na jakémkoliv zařízení. Neplatí to pro úplně všechny, ale Zprávy na iCloudu zkrátka něco rozbily. Ostatně v rámci iOS 11.4 Apple tuto funkci představil naprosto v tichosti, nijak ji uživatelům v rámci systému nepředstavil a ještě se musí hluboko v nastavení ručně aktivovat. I to o lecčems svědčí.

Zase znovu plnit sliby

Každý, kdo používá skupinové videochaty, nyní doufá, že podobný osud nestihne také skupinový FaceTime. Funkci opět s velkým potleskem oznámenou, protože se tu na ni stojí opravdu dlouhá řada, Apple nezvládl včas vyladit, a tak ji odsouvá. Bohužel na neurčito. Ale pokud nebyl skupinový FaceTime zdaleka tak spolehlivý, jak ukazovalo demo Applu, což po prvních zkušenostech reportovali někteří vývojáři, je to asi dobře. Ale zároveň velká škoda.

Prominentní bloger o Applu John Gruber se snažil vášnivé reakce na odložení skupinového FaceTime krotit slovy, že o WWDC bychom měli mnohem méně smýšlet jako o představení toho, co nás čeká v první verzi nového systému hned na podzim, ale spíše jde o ukázku plánů Applu pro celý další rok. Jenže tímto způsobem Apple novinky na WWDC nikdy nepředstavoval. Na druhou stranu můžeme skutečně pozorovat, že to tak, jak říká Gruber, skutečně čím dál více je. Čím dříve na tuto realitu přistoupíme, tím lépe se bude všem dýchat, když bude známo, že ne všechno dostaneme hned.

Zpoždění se děla i za Steva Jobse. V technologickém světě je to běžná věc. Jen se Apple vždycky snažil jakékoliv podobné potíže, které mu nedělají dobrou reklamu, maximálně eliminovat. V posledních letech to vypadá, jako by na tyto snahy rezignoval. Na Tima Cooka možná tlačí akcionáři, a tak ukazuje produkty dřív, než by sám chtěl. Možná je pro to jiný důvod. Tak či tak, nevrhá to na současné vedení Applu úplně dobré světlo, a je důležité, aby Tim Cook a spol. začali opět nejen slibovat, ale také doručovat.

Komentáře