Inzerce      O nás     CzechCrunch  
Pro Apple není ekologie jen marketing. Na udržitelnosti staví celý svůj byznys

Apple při své tradiční zářijové události minulý týden představil hned několik nových produktů. Světla reflektorů zabírala především nové iPhony XS a XR a také Apple Watch Series 4, které přinesly významné inovace. Během hodinu a tři čtvrtě dlouhé prezentace ovšem Apple možná prozradil ještě něco daleko důležitějšího, co přímo ovlivňuje jeho další byznys, byť to v celkovém ruchu zůstalo poněkud skryto.

Několik minut prostoru – mezi představováním iPhonů XS a iPhonu XR – dostala na pódiu také Lisa Jackson, viceprezidentka Applu pro životní prostředí, politiku a sociální iniciativy, která dříve působila jako šéfka americké Agentury pro ochranu životního prostředí. Na tom by nebylo nic zas tak neobvyklého. Narozdíl od mnoha jiných firem Apple stále více během veřejných vystoupení akcentuje své snahy v oblasti ekologie a životního prostředí, a nejen tam. Klíčové ale tentokrát bylo hlavně samotné sdělení.

To nejlepší pro planetu

„Nikdy jsme nepřestali myslet na to, co je pro planetu nejlepší. Začíná to našimi produkty, ale rozšiřuje se to na všechno, co v Applu děláme,“ začala obligátními frázemi Lisa Jackson, ale pak přešla k věci. Na významný milník Apple nedávno dosáhl, když právě pod taktovkou Jackson dokázal přejít ve všech svých zařízeních po celém světě na stoprocentně obnovitelnou energii. Už to je pro firmu tak obřích rozměrů, jako je Apple, velký úspěch, ale kalifornský gigant tu nekončí.

Stoprocentně obnovitelnou energií je poháněn také Apple Park (Foto: Apple)

Dalším velmi diskutovaným tématem je těžení materiálů, ze kterých se pak vyrábí iPhony a miliony dalších produktů, a to pochopitelně nejen těch s nakousnutým jablkem. Problém to je jednak kvůli špatnému vlivu těžby na životní prostředí, jednak že jsou zdroje omezené a pak je k tomu často používána také dětská práce.

„Doufáme, že se nám podaří dojít do situace, kdy nebudeme muset ze země těžit nové materiály,“ prohlásila odhodlaně Jackson a hned uvedla tři body, které k takovému výsledku povedou. Apple jednak musí hledat nové způsoby, jak vyrábět své produkty z recyklovaných nebo obnovitelných materiálů, jejichž těžba je mnohem zodpovědnější. Pochopitelně na tom začíná pracovat již nyní a výsledky jsou vidět i třeba v nových iPhonech XS.

Pro výrobu základní desky je využit recyklovaný cín, a to bez jakéhokoliv vlivu na výsledek. Podle Jacksonové tato jediná, relativně malá změna zajistí, že se ročně může vytěžit o 10 tisíc tun cínové rudy méně. Apple pak také samozřejmě přechází z tradičních plastů na jejich recyklovanou nebo bio podobu. Už i některé součástky nejen v nových iPhonech jsou z části z recyklovaných plastů.

Čím déle vydrží, tím lépe

To je však jen první část rovnice, jak se dopracovat k tomu, aby nebylo třeba donekonečna těžit nové a nové materiály. Ta druhá tkví v tom, aby produkty, které Apple vyrobí, vydržely co nejdéle. A zároveň že je pak musí řádně recyklovat. Na první pohled zní tvrzení o dlouhé životnosti produktů logicky, ale to hlavně z pohledu samotných uživatelů. Ze strany firmy, jejíž zisky rostou podle toho, jak moc zákazníci kupují její produkty, to samozřejmé být nemusí.

Apple staré produkty rozebírá a materiály z nich recykluje a znovu používá (Foto: Apple)

Lisa Jackson přitom minulý týden jasně řekla, že Applu záleží na tom, aby mohli uživatelé jablečné produkty využívat skutečně co nejdéle. Důkazem je ostatně to, že na pět let starém iPhonu 5S rozběhnete nejnovější operační systém iOS 12, který navíc starší telefon opět významně zrychlí. Díky tomu vydrží klidně několik dalších let v provozu, ať je to třeba už v rukou jeho třetího majitele. „Tím, že vám zařízení vydrží déle a budete je dále používat, uděláte to nejlepší pro planetu,“ vysvětlovala Jackson.

Kdyby jakákoliv jiná firma vyhlásila, že chce, aby zákazníci její produkty využívali co nejdéle a nekupovali si nutně každý rok nový telefon, protože to pomůže planetě, její akcionáři by se mohli zděsit. V případě Applu to je ale trochu jinak. Jak popisuje ve svém komentáři uznávaný analytik Horace Dediu, pro Apple není starost o životní prostředí jen marketing, ale firma sází na to, že udržitelnost je sama o sobě růstovým byznysem.

Dlouhodobá strategie Tima Cooka totiž nemusí být nutně o tom, že bude Apple do konce věků prodávat každý týden miliony iPhonů a vydělávat na nich stejně jako doteď. To ostatně vzhledem ke stále více saturovaného trhu, kde již nyní má Apple přes 1,3 miliardy zařízení a který bude brzy relativně zasycen, ani není možné. Naopak Apple již několik let velice systematicky zvyšuje cenu svých iPhonů, což mu v budoucnu může zajistit, aby jich nemusel prodávat tolik.

Když ke zvýšené ceně pak přidá to, o čem mluví Lisa Jackson, tedy že budou zařízení bez problémů fungovat klidně několik let, může se rázem z iPhonu za 30 tisíc stát mnohem zajímavější produkt. Když vydrží, dejme tomu, šest let, dokážete ho výhodně prodat a možná i druhý majitel ho ještě dobře prodá, zatímco v oběhu bude šest let stále jedno zařízení a nikoliv třeba tři nové.

Odpovědný a obhajitelný byznys

Pro Apple pak samotný byznys přijde ve chvíli, kdy své obrovské základně uživatelů, jež se nyní blíží jedné miliardě, nabídne doplňkové služby. Když budou mít všichni iPhone, který jim bude fungovat, ať už jde o nejnovější model nebo třeba čtyři roky starý, nepotřebuje jim Apple prodat nový, ale potřebuje na něj navázat další služby a produkty. Dnes to jsou Apple Watch, AirPody a celá řada služeb počínaje Apple Music a rozšířenou zárukou konče. Právě doplňující produkty a příslušenství se mohou stát nakonec mnohem výnosnějším byznysem, než jsou iPhony, jejichž růst se jednoho dne zastaví.

„Tohle je hardware jako platforma a hardware jako předplatné, čemuž se žádná jiná hardwarová společnost nedokáže vyrovnat. Není to jen vysoce odpovědné, ale zároveň vysoce obhajitelné, a tudíž je to skvělý byznys. Plánované zastarávání je špatný byznys, který není obhajitelný,“ píše Horace Dediu.

Lisa Jackson, VP Applu pro životní prostředí, politiku a sociální iniciativy (Foto: TechCrunch)

Přitom ještě relativně nedávno se v souvislosti s jablečnými produkty řešilo, že je Apple vědomě zpomaluje, aby přiměl zákazníky k nákupu nejnovějších iPhonů nebo iPadů. Byť to Apple popíral a změny v rámci iOS vysvětloval především jako optimalizaci pro zajištění nejlepšího výkonu každého zařízení, zrnko pochybnosti v mnohých zůstávalo.

Nyní ale Apple otevřeně říká, že je pro něj důležité, aby byly jeho produkty v oběhu co nejdéle. Ostatně i zmíněná podpora pět let starého iPhonu 5S v iOS 12 je na trhu bezprecedentní a můžeme tedy očekávat, že Tim Cook bude chtít v podobném duchu pokračovat i nadále. Peníze už totiž Apple hledá i jinde.

Komentáře