Inzerce      O nás     CzechCrunch  
Google má Applu zaplatit až 9 miliard dolarů, aby jeho vyhledávač nadále zůstal v Safari na iOS

O tom, že Google uplácí Apple, aby byl jeho vyhledávač nativní možností na mobilním Safari, se dlouhodobě ví. Spekuluje se o částkách v řádech miliard dolarů ročně, ale protože to tvůrce Androidu nikdy veřejně nepřiznal (respektive o tom ani vůbec nemluví), přesnější sumy zůstávají skryté pod rouškou tajemství.

Existují však zprávy různých analytiků, kteří se konkrétnější částky snaží poodhalovat. Například Toni Sacconaghi ze společnosti Bernstein loni z příslušných soudních dokumentů zjistil, že Google v roce 2014 platil cupertinskému gigantovi za tuto exkluzivitu miliardu dolarů ročně. O tři roky později to pak mělo dělat trojnásobek. A rostoucí trend má pokračovat i teď.

Údaje, se kterými přišel analytik Rod Hall, aby je následně zveřejnil server Business Insider, indikují, že firma z kalifornského Mountain View má Applu za letošní působení svého vyhledávače v nativním nastavení Safari na iPhonech a iPadech zaplatit až 9 miliard dolarů.

Sundar Pichai, CEO Googlu (Foto: Google)

Suma je tedy trojnásobná oproti minulému roku (samozřejmě za předpokladu, že jsou tato čísla pravdivá) a údajně se to na této hranici nemá zastavit. Hall doplňuje, že vzhledem k rostoucím prodejům iPhonů a solidním výsledkům na poli iPadů bude muset Google v roce 2019 ještě více, konkrétně o 3 miliardy dolarů navrch.

Ač se tyto částky mohou zdát pro běžné smrtelníky astronomické (navíc za takovou „maličkost“ jako mobilní internetový vyhledávač), pro Google patrně tak žhavé nejsou. I kdyby byly, exkluzivní pozice jeho vyhledávače v iOS je pro něj velmi důležitá – z iPhonů jej totiž využívá obrovská spousta uživatelů.

Apple je ostatně ve skvělé pozici. Kdykoliv může dát exkluzivní vyhledávačové postavení třeba Microsoftu, respektive Bingu (který je ostatně spolu s Yahoo a DuckDuckGo nabízen jako alternativní volba; Nastavení – Obecné – Safari – Vyhledávač).

Na druhou stranu je vyhledávač od Googlu objektivně nejlepší, co se týče relevance výsledků, a z případné změny by uživatelé nemuseli být zrovna dvakrát šťastní. A co víc, vzhledem k tomu, že Cookově společnosti za tuto „spolupráci“ ročně do kasy plynou miliardy dolarů, pravděpodobně nemá žádný racionální a ekonomický důvod, proč tak činit.

Komentáře