Inzerce      O nás     CzechCrunch  
První dojmy: Apple Watch Series 4 v jejich LTE verzi

Po nedávném představení nových zařízení Applu, v čele se třemi verzemi iPhonů a novou generací hodinek Apple Watch, přišlo na těžké rozhodování o tom, zda se vyplatí opravdu přecházet na příští generaci telefonů, která nabízí víceméně „pouze“ změnu velikosti a mírně vyšší výkon. Například rozdíly mezi iPhonem X a iPhonem XS jsou minimální, a pokud tak vyloženě člověk neupgraduje z X na XS Max kvůli velikosti, upřímně to trochu postrádá smysl.

A jelikož mi větší velikost iPhonu příliš nevyhovuje, rozhodl jsem se spíše pořídit novou generaci Apple Watch. Konkrétně aluminiový model Series 4 s GPS + Cellular (LTE) modulem o velikosti 44 mm v barvě Space Grey. Cenový rozdíl mezi GPS verzí a verzí podporující LTE prostřednictvím eSIM byl zhruba 100 dolarů, respektive 2 174 korun. Ale s ohledem na dlouhodobé využití převážně v USA dává jednoznačně smysl. V Česku bohužel operátoři LTE verzi zatím nepodporují, a proto se tu vůbec neprodává.

Samotná aktivace hodinek prostřednictvím operátora byla snad ještě jednodušší než jejich nákup. Přímo u operátora bylo totiž s Apple Watch svázáno zvláštní číslo, podle kterého bez vybalení zařízení může operátor aktivovat danou elektronickou SIM kartu a dokonce jí přiřadit i číslo, které víceméně slouží pouze pro vedení záznamu o užívání a k platbě za číslo navíc v rámci stávajícího plánu (zhruba 210 korun měsíčně).

Apple Watch Series 4 po vybalení z krabičky

Jelikož jsem nikdy předtím Apple Watch neměl, překvapila mě každá maličkost, na kterou Apple myslel. Začalo to minimalistickým balením, ve kterém se mimo samotných hodinek, manuálu a dvou variant velikosti náramku nacházel také nabíjecí USB kabel a adaptér do zásuvky. Hodinky přímo v krabičce měly nabitou baterii zhruba na 80 procent, takže mohlo rovnou přijít na aktivaci, pro kterou je potřeba sáhnout po iPhonu (minimálně iPhone 6 s iOS 12) a stáhnout aplikaci Watch pro spárování.

Párování a aktivace trvala jen několik minut. Následně mohlo přijít na radosti s prozkoumáním nových možností. Asi jako první mě v nastavení upoutala možnost změny vzhledu ciferníků hodinek v rámci Face Gallery, která je samozřejmě zdarma a nabízí minimálně desítky možností, od minimalistických ručičkových hodin přes zapojení obrázků z vlastní galerie až po dětské motivy nebo statistiky a data z dalších propojených aplikací. Výčet nabízených komplikací je opravdu velký.

S ohledem na využití na levé ruce s otočnou korunkou na pravé horní straně jsem si musel chvilku pohrát i s nastavením orientace hodinek, ale obecně mě nejvíc překvapilo, jak pohodlný je vlastně originální silikonový náramek, který není na ruce cítit tak znatelně, jako například základní náramek u fitness hodinek Fitbit.

Důraz na zdraví

Největšími změnami oproti předchozí generaci ovšem prošlo Zdraví a Aktivita v hodinkách, které díky zadním vylepšeným senzorům nabízejí nové a zároveň pokročilejší funkce. S velkou přesností tak lze přímo prostřednictvím aplikace Srdeční tep sledovat tep srdce, jeho vývoj v čase i poslední aktivitu a také si nastavit upozornění na problémy související s nízkým nebo naopak vysokým tlakem a tepovou frekvencí.

V nastavení si lze samozřejmě určit, při jak vysoké nebo nízké tepové frekvenci se zobrazí upozornění v notifikaci. Aplikace Aktivita poté navíc hlídá počet denních kroků, vyšlá patra, spálené kalorie, měří cvičení a také stání nebo nějakou jednodušší aktivitu, kterou hodinky připomínají v pravidelných intervalech podle předchozího nastavení. V rámci Aktivity si lze nastavit dlouhodobé cíle a výzvy, které poté připomíná jakýsi virtuální kouč, který motivuje k jejich plnění.

Hodinky jsem mimo tuto aktivitu zkoušel využít i s aplikací Dýchání, která za pomoci jednoduchého vizuálu učí, jak správně dýchat – kdy provést nádech a výdech a jak se uvolnit. Je to taková jednodušší forma pravidelného cvičení dechu a meditace, kterou nabízejí další aplikace, jako například Calm, které jsou ale placené. Dýchání poté aplikace pravidelně připomíná, minimálně jednou až dvakrát denně, a měří u něj také tepovou frekvenci, která určuje, zda je tělo v klidu.

Obecně mě měření aktivity velmi příjemně překvapilo. I když nejsou hodinky od Applu vyloženě určeny k fitness, měří pohyb s velkou přesností, a to včetně detailního rozdělení podle typu aktivity, kterou samy poznají. Aplikace pro aktivitu motivuje k dalšímu progresu udělováním různých ocenění. Přímo z Aktivity lze pak také sdílet data s přáteli nebo rodinou.

Výhody LTE verze oproti GPS

Množství potenciálních kupujících bude jistě zajímat, o kolik vlastně přicházejí, když se rozhodnou pouze pro GPS verzi namísto Cellularu (LTE), která v Česku v dohledné době nebude kvůli operátorům vůbec dostupná. Obecně lze za hlavní výhodu považovat to, že s sebou nemusíte všude tahat jak Apple Watch, tak i telefon – například ve fitku tak můžete mít pouze hodinky, na kterých lze odbavovat mimo trackingu pohybu také SMS zprávy, hovory, streamovat hudbu online nebo využívat naplno Siri.

Vše samozřejmě závisí na síle signálu, tak jako u každého takového zařízení. Nicméně, například volání funguje opravdu skvěle – mikrofon a reproduktor jsou na protější straně, což v téměř jakémkoliv prostředí umožňuje volání bez rušivého šumu (tedy v případě, že rovnou nepoužíváte sluchátka s mikrofonem), stačí zadat příkaz přes Siri nebo vybrat jeden z kontaktů manuálně. Stejně fungují i SMS zprávy, které lze zadávat hlasovým příkazem nebo ručním kreslením jednotlivých písmen, což je zdlouhavé.

Díky mobilním datům je tak možné ušetřit množství místa v hodinkách. Všechny screenshoty lze totiž automaticky převádět do iCloudu, hudbu pak místo uložení offline poslouchat přímo v online režimu, například přes Apple Music. Vše má ale samozřejmě svá pro i proti.

Živá lokace prostřednictvím map v Apple Watch bez přítomnosti iPhonu

Největší nepřítel: výdrž baterie

Jelikož jsem k Series 4 přišel s prakticky nulovým očekáváním a porovnáním předchozích verzí z reálného využití, mohu porovnávat pouze obecně s jinými fitness náramky, které zpravidla nenabízí tolik technologických funkcí, ale mají delší výdrž a soustředí se primárně na aktivitu. Slabou stránkou Apple Watch je jednoznačně jejich výdrž na baterii, zpravidla pak v případě, že je využíváte opravdu často nejen k povrchové kontrole času nebo notifikací.

Při plném nabití jsou Apple Watch Series 4 v LTE verzi schopny vydržet celý den při kontrole notifikací, času, několikahodinovém cvičení a zhruba hodinovém až dvouhodinovém volání. Hlavní rozdíl je ovšem ve využití internetu, pokud jsou totiž hodinky připojeny na LTE síť, spotřebují energie více a výdrž tak rapidně klesá. Při streamingu hudby online to tak může být například až polovina oproti spouštění v offline režimu.

Při volání mimo propojení s iPhonem, které je standardně realizováno prostřednictvím Bluetooth, je výdrž baterie opět zhruba na polovině, a jinak tomu není ani při cvičení. Na druhou stranu nikdo neříká, že je vyloženě nutné mít při cvičení celou dobu zapnutou GPS polohu a LTE připojení, horší je to pak ještě při poslechu audia. Tam Apple Watch zvládnou v případě cvičení uvnitř zhruba 4 hodiny.

Jedna z možností, jak dobíjet všechna mobilní zařízení Applu najednou

S tím vším jsem ještě relativně v pořádku, ale vůbec největším problémem je za mě aktuálně tracking spánku. Jelikož Apple nenabízí nativní aplikaci, která by byla schopna měřit podrobně spánek, včetně jeho kvality, jednotlivých fází spánku a poté i načasovat probuzení, je nutné sáhnout po řešení třetích stran. Dlouhodobě k těmto účelům využívám na iPhonu aplikaci Sleep Cycle, která je schopna detailně měřit spánek za pomoci pohybového senzoru a mikrofonu.

Jenže na Apple Watch je s ní zásadní problém. I přes hodinky nabité na zhruba 90 procent kapacity nevydrží se zapnutým Sleep Cycle, které v pozadí trackuje jednotlivé fáze spánku, ani 5-6 hodin. Ráno se tak velmi pravděpodobně probudíte za zvuků Sleep Cycle z iPhonu, který leží na stole vedle vás, jelikož jsou obě aplikace propojeny, a Apple Watch už budou kvůli výdrži dávno „mrtvé“. Jelikož je Sleep Cycle dlouhodobě jedna z nejlepších aplikací na spánek, neexistuje pro mě tak aktuálně řešení.

V rámci baterie je to ovšem asi jediná zásadní výtka, kterou k novým Apple Watch mám – nepočítal jsem totiž předem s tím, že mi hodinky na jedno nabití se všemi funkcemi a senzory vydrží třeba týden. Při běžných činnostech, které nevyžadují několik hodin, během klasického dne moc rozdílů ve výdrži baterie mezi LTE a GPS verzí neuvidíte. Což bude případ většiny uživatelů, kteří se mezi těmito verzemi budou rozhodovat. Takže bych se toho vůbec nebál.

Ostatně, spánku se budeme věnovat ještě v článku zvlášť, který popíše rozdíly mezi nejvyužívanějšími aplikacemi pro jeho tracking, jak přesně vyhodnocují kvalitu spánku, jak lze spánek vylepšit a co pomáhá na ideální probuzení. V té souvislosti otestujeme i výdrž baterie na Apple Watch pro jednotlivé služby.

Prozatímní verdikt

Pokud jste nikdy předtím Apple Watch neměli a máte volných 11 290 korun na 40mm verzi nebo 12 090 korun na 44mm GPS verzi hodinek, určitě neváhejte. Množství technologií, které Apple dokázal do tak malého zařízení „nacpat“, je až neuvěřitelné. Jde vlastně o takový malý počítač na ruce, který nevyžaduje mimo dobíjení a aktualizací softwaru prakticky žádnou pozornost.

Stejná věc platí i pro vlastníky Series 1 a Series 2. V případě Series 3 je to o preferencích – pokud využijete větší displej, znatelně vyšší výkon, a především pokročilé funkce Zdraví v čele s elektrokardiogramem (který však v Česku není zatím dostupný, to je důležité mít na paměti), není nad čím přemýšlet. Rozdíl v ceně, za kterou předchozí generaci prodáte a v nových hodinkách, už činí pouhých několik tisíc korun.

Za sebe budu testovat hodinky dál, stejně jako další část naší redakce, takže se můžete těšit na podrobnější články pro jednotlivé funkce, které vyžadují trochu více času než jen jeden nebo dva dny provozu.

Komentáře