Inzerce      O nás     CzechCrunch  
Samořiditelné vozidlo Applu poprvé bouralo. Na vině ovšem nebyla samotná technologie

Již delší dobu je známo, že Apple pod utajovaným projektem Titan pracuje na svém vlastním automobilu, který by měl postupně konkurovat zavedeným hráčům. Co ovšem dlouhou dobu není jasné, jsou detaily ohledně fáze, ve které se testování a vývoj nachází. V druhé polovině července měl v Kalifornii Apple registrovaných až 66 samořiditelných vozů, které dostaly povolení vyjet na silnici, s celkovým počtem 111 řidičů, jež dohlíží na samotný autonomní provoz.

To značí zhruba třetí nejvyšší počet registrovaných samořídících vozů v Kalifornii, hned po General Motors a projektu Waymo od Googlu. A i když Apple zdaleka netestuje v provozu všechny vozy najednou, narazil před týdnem na první vážný problém, respektive nehodu. Ta se přihodila na jedné z dálnic poblíž oblasti Silicon Valley u San Francisca, kde do jednoho z vozů Applu, jež využívá k testování automobily Lexus RX450h, v samořiditelném režimu narazil Nissan Leaf.

Dle dostupných záznamů, které uveřejnilo americké DMV, se vozidlo Applu pohybovalo rychlostí pouhých 1,6 kilometru za hodinu před nájezdem na jednu z frekventovaných dálnic, když do něj zezadu narazil zmíněný Nissan Leaf při rychlosti zhruba 24-25 kilometrů za hodinu. Při nehodě byla poškozena pouze vozidla, nikdo nebyl zraněn.

Samořiditelná vozidla stejného modelu od konkurenčního Waymo, spadajícího pod Google

Na vině tak byl pouze lidský faktor, nikoliv samotná autonomní technologie, navíc to nebyla žádným způsobem chyba řidiče vozidla Applu. Důvodem pro nevěnování pozornosti řidiče Nissanu byl pravděpodobně mobilní telefon.

Doufejme tak, že se z nastálé situace nevyvodí podobné důsledky, jako nedávno v případě smrtelné nehody Uberu v americkém státě Arizona, kde samořiditelné auto s kontrolním řidičem za volantem srazilo na tmavé a nepřehledné silnici ženu, která později následkům zranění podlehla. Podobnému problému čelila i Tesla, která v autonomním režimu špatně vyhodnotila překážku na vozovce a i přes varování řidiče o přechodu do manuálního módu narazila do betonového sloupku dálnice.

Plány Applu ohledně vlastních automobilů

Stejně jako detaily ohledně technologie a výsledků testování, jsou podrobnosti ohledně budoucnosti vlastních vozidel Applu záhadou. Dle mnoha analýz se ovšem očekává, že by první automobily mohly do reálného provozu vjet mezi roky 2023 a 2025 s tím, že Apple je velmi pravděpodobně nebude zákazníkům prodávat, ale spustí vlastní službu na jejich přepravu. Na celé technologii Apple pracuje již minimálně několik let.

Technologie Apple CarPlay, která již delší dobu funguje v mnoha moderních automobilech

Pro spoustu velkých společností jsou dnes samořiditelné technologie jedním z nejpalčivějších problémů, který je potřeba postupně řešit. Ať už se jedná o Teslu, která do svých aut mimo klasických asistentů přidává také automatické hlídání vozovky včetně změny pruhů, zrychlování či zastavení. O Google, který se brzy chystá spustit svoji přepravní službu se samořídícími vozy, nebo klasické automobilky, jež postupně do svých stávajících vozidel přidávájí další nové technologie pro automatizaci jízdy.

Komentáře