Inzerce      O nás     CzechCrunch  
Šéfdesignér Applu Jony Ive se často při návrzích inspiroval u konkurence. Jeho vzorem je Dieter Rams

Jeden z vůbec nejpopulárnějších designérů přelomu tisíciletí mezi technologickou komunitou, Jony Ive, který stojí za vzhledem ikonických produktů Applu jako iMac či z velké části také prvními iPody, iPhony či iPady, se nechal při jejich tvorbě unášet nejen vlastní kreativitou a invencí, ale také četnou inspirací u těch nejlepších.

Ive, celým jménem Jonathan Paul Ive, se narodil ve Velké Británii a postupně se propracoval přes uměleckou školu a práci pro londýnskou designovou agenturu Tangerine až do kalifornského gigantu Apple, kam nastoupil v roce 1992. Po 10 letech ho již sám Steve Jobs, který se jen několik let předtím do společnosti po svém vyhazovu v roce 1985 vrátil, jmenoval seniorním viceprezidentem designu.

Jobse vždy fascinovalo, s jakou vášní a zapálením je schopen Ive vést další vývojáře a designery produktu, jak dokáže novinky prezentovat a prodávat. Ostatně dodnes je Ive důležitou součástí takřka každého představení zásadního produktu, byť se od klasické práce designera již dávno posunul spíše do vedení.

Jony Ive a Tim Cook (Foto: Apple)

Jeho tvorba na poli industriuálního designu se vždy vyznačovala ovlivněním stylem Bauhaus, který původně vznikl v Německu. Na jeho principech si Ive vytvořil svůj ikonický styl, který mixoval s nezakrývanou inspirací u dle něj největších velikánů designu. Jeho vůbec největší inspirací byl a vlastně dodnes je Dieter Rams, německý industriální designer stojící za vzhledem nejzásadnějších produktů společnosti Braun.

Rams vždy tvořil na jednoduchých principech jasně srozumitelného, na první pohled velmi jednoduchého a čistého designu, který je zároveň šetrný k životnímu prostředí a vyznačuje se velmi přímou a nadčasovou estetikou. Sám říká, že je často lepší méně, ale za to kvalitně. Za svou tvorbu, která čítá například minimalistický policový systém 606 Universal Shelving System představený v roce 1960, nebo krátkovlnný rádiový přijímač Braun T 1000 o 8 let později získal desítky prestižních cen.

Kombinace skvělého designu i marketingu

Podobné principy se snažila aplikovat například německá automobilka Audi. Ive se jich nicméně drží již desítky let a zdá se, že to vychází. Design mnoha produktů Applu totiž předběhl svou dobu, jejich ikonický vzhled i zpracování se snaží napodobit mnoho firem, ale žádná prozatím nedokázala spojit tak kvalitní produkty s propracovaným marketingem, který v člověku vyvolává pocit, že si nekupuje pouze nějaký kus hardwaru, ale stává se součástí obrovské komunity, jakési „rodiny“. To se v historii podařilo jen minimu firem.

Důležitým bodem Iveova procesu není tedy jen samotná vizuální podoba, ale především estetičnost a použitelnost produktu. Pokud ho člověk vezme do ruky, měl by okamžitě poznat, k čemu slouží a během chvilky přijít na to, jak se používá. V tom má opět Apple oproti konkurenci značnou výhodu, svá zařízení i služby totiž zjednodušil natolik, že je takřka nemožné nepochopit jejich základní funkci (tedy až na výjimky).

Rams a Ive ostatně v průběhu let na vývoji designu v Applu spolupracovali, sám Rams si šéfdesignéra Applu cení především pro jeho upřímnost, schopnost pro detail a jasné směřování firmy z pohledu vizuálu. Dnes Ive sám design přenáší na mladší nástupce prostřednictvím pozice rektora na umělecké univerzitě Royal College of Art v Londýně, kam nastoupil loni v červenci. Mimo jiné se věnuje také charitativní činnosti a aktivně se angažuje na poli soutěží designu, včetně zapojení v nejprestižnějších soutěžích z automobilového průmyslu.

Komentáře