Inzerce      O nás     CzechCrunch  
Vedle televizního obsahu i ten magazínový. Apple chystá na jaře spustit prémiovou službu pro čtení
Foto: Apple

O televizní streamingové službě od Applu se v posledních měsících mluví čím dál častěji. A je to logické — příchod této platformy, která by mohla konkurovat Netflixu či HBO Go, je očekáván v první polovině příštího roku a cupertinská firma usilovně domlouvá všemožný obsah, jenž by na ní pro své uživatele nabízí. Od animovaných seriálů po dokumenty či drama série. Apple se nicméně soustředí i na další segment, a sice „streamování“ časopisů.

Tento záměr se jevil jako velmi pravděpodobný už v březnu letošního roku, kdy Apple koupil oblíbenou aplikaci Texture, která funguje jako jistý „Netflix pro čtení magazínů“. Uživatelé si totiž za 10 dolarů měsíčně mohli využívat vybírat až z přibližně 200 různých online časopisů a vzhledem k tomu, že měla platforma v té době okolo 200 tisíc předplatitelů, byznys jí docela slušně fungoval.

Po akvizici Applem se s Texture nic zásadního nestalo a funguje doteď. Cookova firma však usilovně střádá plány, jak aplikaci (respektive její obsah a nastavenou strategii) plně integrovat do Apple News, vlastní digitální služby určené taktéž pro čtení článků. A podle nového reportu serveru Bloomberg by měla své snahy dokončit již na jaře příštího roku.

Foto: Apple

Snaha získat giganty jako New York Times a Wall Street Journal

Apple se již několikrát na toto téma vyjádřil, že je v jeho zájmu zachránit kvalitní žurnalistiku před neustálými fake news a dalšími pochybnými zprávami. I proto se údajně snaží přemlouvat obrovské domy jako The New York Times a The Wall Street Journal, aby se k chystané online časopisové službě připojily a doplňovaly magazíny typu Rolling Stone, People, Forbes, Vanity Fair, Vogue, Entertainment Weekly, Sports Illustrated či Macworld.

Problémem však je, že právě The New York Times a The Wall Street Journal se i na svých webech snaží působit jako skutečné „noviny“, což ukazuje designové rozhraní článků. Apple ovšem vyžaduje, aby nabízený obsah vypadal co nejmoderněji a splňoval jisté standardy kvalitní a líbivé online žurnalistiky. I okolo tohoto bodu se diskuze, o níž informují zdroje s odkazem na zainteresované strany, má točit.

Dodatečný prémiový plán

Co se pak týče samotné aplikace, Apple má namixovat dva způsoby, jak lidé budou konzumovat obsah. Jeden bude zdarma, kde by zájemci měli mít přístup k běžnému obsahu, jaký se v Apple News vyskytuje teď, a druhý bude placený. Konkrétně by mělo jít o přibližně 10 dolarů měsíčně za prémiový content.

Velkou otázkou zůstává, jestli bude mít tato služba úspěch, jaký Apple očekává. V první řadě je aplikace Apple News dostupná pouze na území USA, Velké Británie a Austrálie (lze to obejít nastavením regionu na iPhonu či iPadu) a neví se, jestli se bude v blízké době rozšiřovat i například do evropských zemí. S tím se pojí i odhodlání uživatelů platit za novinový obsah, který mají prakticky zdarma na internetu. I když by nabízel o něco víc.

Trend se má totiž tak, že se online čtenáři (minimálně ti čeští) teprve učí platit za „kvalitní žurnalistiku“ a pro řadu z nich je mnohem jednodušší počkat, až jiné médium původně „placenou“ zprávu přeparafrázuje zdarma. Na druhou stranu se tato strategie může uvíjet podobným směrem jako televizní streamingové služby — lidé se také naučili, že je snazší zaplatit pár stovek za obsah, který mají hned k dispozici (a rovnou na různých zařízeních), a nespoléhat se v nejhorším případě na nelegální stahování, které je mnohdy lemováno nejen problémy se zákonem, ale také obrovským množstvím invazivních reklam.

Komentáře