Inzerce      O nás     CzechCrunch  
Netflix pro hry. Apple údajně chystá novou herní službu na bázi předplatného
Balazs Palfi/Red Bull Content Pool

Z mobilního gamingu se za poslední roky stal velmi výnosný byznys, který má potenciál jednou zcela změnit herní průmysl jako takový. Dokazují to nejen čím dál pokročilejší multiplayerová díla, tak i turnaje, které se v těchto hrách pořádají. Potenciál v tomto segmentu cítí vedle herních vývojářů i Apple, který by výhledově mohl nabídnout svou vlastní gamingovou platformu.

Ne, nemá tak ani jít o údajnou transformaci iPodu touch do herní kapesní konzole (čemuž nasvědčují i zaregistrované ochranné známky Applu), ale o předplatitelskou službu. V podstatě takový Netflix pro gaming, který by uživatelům platícím konkrétní měsíční sumy otevřel brány k řadě prémiovějších her, kterých by si mohl následně „zdarma“ užívat.

Právě tuto možnost má Apple podle zainteresovaných zdrojů serveru Cheddar zvažovat a údajně k tomu má podnikat i příslušné kroky s herními vývojáři a vydavateli. Vše je nicméně v rané fázi a není vůbec potvrzeno, že k něčemu takovému v dohledné budoucnosti vůbec dojde, na druhou stranu by to pro Apple mohl být poměrně lukrativní byznys.

Vzhledem k tomu, že uživatelé po dlouhé době konečně přišli na chuť předplatitelským službám (což potvrzuje růst hudebních či televizních streamovacích služeb), lze očekávat, že by se tento formát v případě Applu uchytil také u her. Očekávání je to navíc zcela oprávněné — mobilní herní průmysl by měl do dvou let dosáhnout hodnoty až 100 miliard dolarů a cupertinská firma by si tuto příležitost neměla nechat ujít.

Velkou roli hraje v plánech i online obchod s aplikacemi App Store. Asi není třeba dodávat, jak je tato platforma hojně využívána a kolik peněz vývojářům jako takovým přináší. A právě díky App Storu by mohla Cookova společnost výrazně navýšit příjmy ze svého herního segmentu. Lze totiž předpokládat, že by Apple v rámci údajné služby nabízel uživatelům hry přímo z App Storu, za které by nemusel platit (ani in-app), ale pouze by jednou měsíčně předplatil onu službu a další platby neřešil.

Hit Fortnite od Epic Games patří mezi jedny z nejhranějších her na mobilních zařízeních (Foto: Epic Games)

Existuje však i další cesta, a to exkluzivním vývojem. Pro Apple by možná mnohem zajímavější bylo spojení se s předními vývojářskými studii za účelem produkce nových, originálních her určených přímo pro gamingovou platformu. Vývojáři by se navíc mohli vyvarovat placení poplatků ve výši 15–30 % jakožto provizi Applu. „Většina příjmů z App Store plyne z her a předplatné jako takové se ukázalo jako úspěšný způsob k monetizaci,“ dodává herní analytik Brandon Ross.

Jak se celá situace vyvine, je zatím ve hvězdách. Potvrzeno momentálně nic není, ale už jen to, že Apple o herním předplatném vůbec přemýšlí, indikuje, že by se tomuto rostoucímu trendu nechtěl moc vyhýbat. Ba naopak.

Tim Cook, CEO Applu (Foto: Apple)

Komentáře