Inzerce      O nás     CzechCrunch  
Apple varuje vývojáře před používáním analytických nástrojů bez vědomí uživatelů. Aplikace může smazat
Tim Cook, CEO Applu (Foto: Fortune Photo / Flickr)

Není tomu tak dávno, co se na povrch dostala informace o tom, že některé firmy jako Hotels.com, Air Canada nebo Hollister používají speciální systém od startupu Glassbox, díky němuž mohou vyloženě nahrávat obrazovku uživatelů a sledovat, jak jejich iOS aplikace používají. Podle všeho se totiž ke konkrétně letecké společnosti Air Canada měly dostávat citlivé soukromé údaje (jako číslo platební karty nebo cestovního pasu), které by se daly potenciálně zneužít.

Bylo tedy jen otázkou času, než se k této situaci vyjádří i samotný Apple, který je v ohledech uživatelské bezpečnosti velmi striktní a často neváhá důrazně zakročit (respektive aplikaci stáhnout z App Storu) i bez jakéhokoliv předchozího upozornění. A právě na této vlně začal upozorňovat příslušné vývojáře, které používají právě analytickou platformu od Glassboxu přímo v kódu aplikace.

„Ochrana uživatelského soukromí je pro ekosystém Applu primární. Naše příručky (App Store Review Guidelines) vyžadují, aby aplikace, které požadují konkrétní uživatelská data, dávaly uživatelům jasně a vizuálně najevo, že je nahrávají, evidují a obecně pořizují jakékoliv záznamy jejich aktivit. Vývojáře, které tato striktní pravidla porušují, jsme o tom informovali a v případě nutnosti učiníme příslušné kroky,“ říká mluvčí Applu pro server TechCrunch.

Právě část „o jasné a vizuální indikaci“ je velmi klíčová. Uživatelé, kteří uvedené aplikace včetně Expedie, Abercrombie & Fitch či Singapore Airlines, totiž vůbec netušili, že firmy jakékoliv mapovací a sledovací systémy používají. Žádné upozornění nebylo k dispozici, což mělo být hlavním kamenem úrazu. I proto Apple reagoval relativně rychle a příslušným vývojářům nařídil, aby kód ihned (za méně než 24 hodin od upozornění) upravili. Jinak by hrozilo, že jejich aplikace z App Storu zmizí.

Podobný případ řešila cupertinská společnost nedávno i například s Facebookem, když z App Storu stáhla jejich aplikaci Research, přes níž měl Zuckerbergův gigant platit mladistvým, aby mohl sbírat jejich data.

Komentáře