Inzerce      O nás     CzechCrunch  
COO Applu Jeff Williams: Chceme být firmou pro všechny. Rostoucích cen iPhonů jsme si vědomi
Jeff Williams, COO Applu, během představování Series 4 (Foto: Apple)

Apple vždy zastával pozici prémiové značky. Odpovídaly tomu jak nastavené ceny za nabízené produkty, tak i celý marketing, který cupertinskou společnost profiloval do role něčeho unikátního, co na trhu ještě nebylo. Samotný Apple se nicméně nikdy nebral jako brand, který by byl jen pro „vyvolené“, což tak vnímá i šéf operací Jeff Williams.

Ten v průběhu své přednášky na Elon University v Severní Karolíně zmínil, že nechtějí být „elitářskou firmou“, ale prakticky firmou pro všechny. „Chceme být rovnostářskou společností,“ dodal a naznačil, že následující kroky Applu budou skutečně směřovat do takových mezí, aby byly produkty dostupné pro co nejvyšší počet zákazníků.

S tím se pojí i vyšší důraz na země s ne tak silnou kupní sílou. Typickým příkladem může být Indie, kde se iPhone považuje za finančně velmi drahý produkt, což ostatně platí i pro obyvatele jiných států, kteří považují cenovku přesahující jeden tisíc dolarů za telefon jako objektivně vysokou. Nejde však pouze o iPhone.

Jeff Williams (Foto: Apple)

Apple má obecně vysoké marže na výrobcích, které nabízí. A právě to bylo jednou z otázek, které byly Williamsovy položeny z řad studentů. Proč má Apple nastavené tak vysoké ceny, když jsou náklady na samotnou výrobu mnohdy až čtvrtinové.

„Zprávy o nákladech na naše produkty byly pro mne vždy utrpením, a to od prvních dní, co ve firmě jsem. Analytici totiž opravdu nerozumí tomu, co ‚náklady‘ znamenají. Kolik toho pro produkty děláme a kolik toho do nich dáváme,“ reagoval Williams a naznačil, že prodejní cena nabízených zařízení nevychází jen z finančních nákladů, ale také z práce, která se okolo nich točí.

Vysvětloval to na příkladu vývoje Apple Watch, respektive jejich měřicích senzorů. Namísto toho, aby okopírovali již existující technologie, dostupné z běžně nabízených fitness trackerů, vytvořili okolo Apple Watch celou laboratoř, kde se mělo nacházet až 40 odborníků (lékařů) a více jak 10 tisíc dobrovolníků, kteří s vývojem prakticky pomáhali a testovali jej.

I tak však Williams uznal, že si je firma „rostoucích cen iPhonů a dalších zařízení velmi vědoma“, nicméně konkrétnější kroky, jak tuto situaci efektivně řešit, neudal. Jedním z nich však může být údajné snižování cen na mezinárodních trzích, což by se mělo stanovovat na základě minulých hodnot amerického dolaru.

Komentáře