Inzerce      O nás     CzechCrunch  
Nová viceprezidentka prodeje Applu Deirdre O’Brien: Už 30 let sleduji z první řady růst úspěšné společnosti
Deirdre O’Brien, Senior Vice President of Retail + People (Foto: Apple)

Posledních několik měsíců se ve vedení Applu odehrávají velké změny. Tou dosud nejvýraznější je bezpochyby odchod Angely Ahrendts jakožto ředitelky maloobchodních prodejen neboli Apple Storů. Ta na tuto pozici nastoupila v roce 2014 a od té doby se leccos v jejich fungování i designu změnilo. Ahrendts se však rozhodla firmu po pěti letech opustit, její post už letos v dubnu obsadí nástupkyně Deirdre O’Brien. Po třiceti letech v Applu tedy vymění pozici senior viceprezidentky zákazníků a stane se tak jednou z nejdůležitějších osob v celém Silicon Valley.

Ačkoliv její jméno možná nepatří pro fanoušky cupertinské společnosti k těm nejznámějším, O’Brienová je její součástí už třicet let. Lze tedy říct, že si na své nové postavení opravdu počkala. Díky dlouholetému působení ve společnosti stihla už vystřídat řádku různých pozic, které ji bezpochyby přinesly potřebné zkušenosti pro růst. I proto vedení Applu nyní věří, že řízení obchodů svěřuje do těch nejlepších rukou svému věrnému zaměstnanci, který firmu bude vždy podporovat a chtít pro ni jen to nejlepší.

Třicet let v Applu

Zajímavé je, že O’Brienová do Applu nastoupila ještě dříve než současný generální ředitel Tim Cook. V kontaktu byli ale už předtím, oba totiž byli zaměstnanci technologické společnosti IBM, kde působili několit let předtím. V roce 1988 O’Brienová začala v Applu pracovat jako vedoucí plánování výroby zcela první verze počítače Macintosh SE. Vzhledem k nízkým prodejům počítačů z pozice ale zanedlouho poté odešla. Když potom v roce 1998 do Applu nastoupil na pozici provozního ředitele Tim Cook, stala se díky staré známosti právě jedním z prvních členů týmu, který v té době současný šéf společnosti dával dohromady. Absolventka Michiganské státní univerzity se zároveň stala také jedním z klíčových lidí podílejících se na boji proti hrozícímu bankrotu Applu v témže roce.

Deirdre O’Brien, Tim Cook, Angela Ahrendts a zaměstnanci Applu (Foto: Apple)

Držitelka bakalářského titulu z řízení podniku a titulu MBA na Státní univerzitě v San José ukázala, že dokáže efektivně řídit lidi i skvěle plánovat. I proto si ji také Cook vybral i poté společně s dalšími bývalými zaměstnanci IBM, včetně současného COO Applu Jeffa Williamse nebo Billa Fredericka, který měl v té době na starost zákaznickou podporu, do nejužšího týmu lidí, kterým svěřoval ty nejdůležitější funkce. Letos je tomu třicet let od doby, kdy O’Brienová do Applu nastoupila poprvé. Během tak dlouhého působení se ve firmě stihlo vystřídat pět generálních ředitelů včetně Steva Jobse i Johna Sculleyho a sama si vyzkoušela práci na několika různých pozicích. Naposledy působila právě jako šéfka HR oddělení, kde zastávala pozici viceprezidentky „lidí“ neboli zákazníků, s jejímž názvem prý přišel sám Tim Cook.

Není asi velmi překvapivé, že O’Brienová miluje Apple tělem i duší, koneckonců asi těžko by dokázala ve firmě vydržet desetiletí, kdyby tomu tak nebylo. „V co doopravdy věřím je, že v Applu jsou tou nejdůležitější částí právě lidé. Za ta léta, co tu pracuji a buduji svou kariéru jsem viděla i spoustu dalších lidí, kteří tvrdě dřeli, aby se někam dostali. Někteří byli úspěšní a jiní ne. Vždycky jsem ale milovala to, že Apple v praxi funguje jako malá společnost, ačkoliv dnes zaměstnává tisíce lidí. Došlo mi, že mám možnost z první řady sledovat dlouholetý vývoj neuvěřitelně úspěšné společnosti,“ komentuje O’Brienová pro portál Cult of Mac.

V posledních letech kladla největší důraz na zlepšení péče o zaměstnance Applu a jejich podporování s cílem je přimět, aby ve firmě odváděli tu vůbec nejlepší možnou práci. Jedním z velkých úspěchů je bezpochyby fakt, že za poslední roky na pozice obchodních asistentů Apple Storů přibylo velké množství žen, tedy alespoň v porovnání s dalšími společnostmi ze západoamerického Silicon Valley. S novým postem jí k tomu přibude navíc celkové vedení všech Apple Storů po celém světě, kterých je v současné době rozesetých na pěti kontinentech 506. Na starosti bude mít ale mimo jiné také přijímání nových zaměstnanců, zlepšování komunikace mezi stávajícími zaměstnanci, jejich odměňování, kompenzace i zlepšování obchodních vztahů. Posilovat bude také stránku diverzity, na kterou Apple klade čím dál větší důraz.

Komentáře