Inzerce      O nás     CzechCrunch  
Vdova po Stevu Jobsovi chystá další investice do médií. Chce tak bránit demokracii
Foto: TechCrunch/Flickr

Největší osobnosti světového byznysu si stále více všímají zhoršené reputace médií a vyráží tak na boj za žurnalistiku. Finančně se jí nyní chystá podpořit Laurene Powell Jobs, vdova po zemřelém Stevu Jobsovi, která se nejčastěji ve svém podnikání zabývá problematikou migrace a vzdělávání.

Powell Jobs svou ideu představila minulý týden na konferenci Lesbians Who Tech v San Franciscu. Přes svoji organizaci Emerson Collective, která formou filantropie či investic upozorňuje na největší společenské problémy, chce provést několik dalších strategických investic v oblasti médií, informoval server CNET. „Nemožnost lidí dostat se k relevantním lokálním zprávám staví demokracii do riskantní pozice,“ odůvodnila své rozhodnutí Powell Jobs. Odkázala se také na útoky na média ze strany prezidenta Trumpa.

Emerson Collective je společnost založená před patnácti lety a ačkoliv prezentuje jako velký hráč v oblastech lidských práv a sociálních problémů, ani v oblasti médií není žádný nováček. Dle serveru Crunchbase už v roce 2017 koupila podíl ve slavném magazínu The Atlantic a kulturní platformě Pop-Up Magazine, která svá kulturní témata zpracovává živě na pódiu.

Laurene Powell Jobs (Foto: TED Conference/Flick)

Powell Jobs přímo neřekla, do jakého média chce do budoucna investovat. Akcentovala však špatnou situaci ohledně důvěry k médiím: „Pokud se podíváte na jakákoliv výzkumy ohledně důvěryhodnosti médií i legitimních organizací ověřující fakta, čísla jsou na historických minimech.“

Celá řeč Powell Jobs se točila zejména okolo amerických médií a tak se neočekává, že by její investice mířila do zámoří. Nicméně, ačkoliv její obavy jsou do jisté míry zcela legitimní, na americkém mediálním trhu se začínají po letech pesimismu objevovat i deníky s dobrými vyhlídkami. Například slavný The New York Times již několik měsíců v řadě registruje nárůst ve čtenosti i výdělku s tím, že jeho digitální předplatné si aktuálně platí přes 3 miliony lidí. Díky tomu i výrazně navyšoval stavy.

Důvěra dolů, ale čtenost nahoru?

Do mediálního rybníčku se v roce 2013 pustil také nejbohatší muž světa Jeff Bezos, když koupil deník Washington Post za 250 milionů dolarů. Netrvalo dlouhou a deník se překlopil do černých čísel, nabral nové novináře a přestěhoval se do nových kanceláří.  Za rok 2017 například zdvojnásobil počty svých digitálních předplatitelů.

Jeff Bezos (Foto: Amazon)

Je však otázkou, do jaké míry se jedná o investice míněné jako záchrana demokracie a do jaké míry jde spíše o výdělečný byznys. Jak píše server CNBC, v posledních letech totiž do miliardářských portfólií připadly i další světově znám tituly: Time Magazine (koupil Marc Banioff, zakladatel Salesforce), Los Angeles Times (koupil Patrick Soon-Shiong).

Ať už jsou pohnutky miliardářů ke koupi médií jakékoliv, jisté je, že minimálně po stránce zaměstnané lidské síly mají akvizice pozitivní důsledky. A tak i The Atlantic, který je už třetí rok ve vlastnictví Lauren Powell Jobs, přibral minulý rok stovku nových novinářů, a to v době, kdy například skupina Vox Media výrazně propouštěla.

Komentáře