Inzerce      O nás     CzechCrunch  
Facebook versus iMessage. Apple čeká zásadní bitva (nejen) o budoucnost messagingu
Mark Zuckerberg (Foto: Facebook)

Facebook se podle zvěstí z poslední doby chystá sjednotit své komunikační kanály Messenger, WhatsApp a Instagram Direct. V budoucnu by tak mělo být jedno, z jaké ze svých komunikačních aplikací zprávu odešlete a v jaké ji adresát přijme. Firma Marka Zuckerberga se zároveň chce zaměřit na zabezpečení a ochranu soukromí uživatele a funkčně svůj komunikační systém přiblížit čínskému WeChatu. Podle textu uveřejněného magazínem Slate se tak Facebook pustí do přímého konkurenčního boje s Applem a jeho komunikační platformou iMessage.

Prvních několik let se Facebook etabloval coby jasný lídr mezi sociálními sítěmi a uživatelé jej využívali k listování obsahem, který zveřejňovali jejich přátelé. V poslední době je ale vidět čím dál větší snaha Facebooku stát se jasnou světovou jedničkou také na poli „one-to-one“ komunikace.

Chystaná podoba Messengeru (Foto: Facebook)

Ač se to českým uživatelům nemusí zdát, iMessage jsou na poli přímé komunikace skutečně zásadním konkurentem Facebooku, což prohlásil sám šéf Facebooku Mark Zuckerberg, když na podzim mluvil k investorům. Facebook je v komunikaci silný v regionech, jako je Evropa, kde je mnohem vyrovnanější tržní podíl iOS a Androidu. Ovšem ve Spojených státech, kde dominují zařízení od Applu, vedou iMessage. „V klíčových zemích jako jsou Spojené státy, kde je iPhone silný a Apple předinstalovává iMessage jako výchozí komunikační aplikaci, je Apple pořád před námi,“ řekl koncem října minulého roku Zuckerberg.

Mark Zuckerberg nyní čím dál častěji hovoří o ochraně soukromí uživatele a na poli přímé komunikace se Facebook začíná stavět přímo proti iMessage. Komunikační platformu Applu chce Zuckerberg porazit s přístupem, který využívá čínská platforma WeChat. Po sjednocení komunikačních kanálů Facebooku má přijít postupné nabalování funkcí a výsledný komunikační nástroj by se měl přibližovat právě WeChatu, který je jakousi super-aplikací pro čínské občany, v rámci níž lze zařídit prakticky cokoli. Lidé WeChat využívají kromě komunikace i třeba k placení, k objednávání jídla, přivolávání taxíku či dokonce ke komunikaci s úřady. Aby ale Facebook tohoto dosáhl, bude muset na rozvinutých trzích na platformu dostat právě uživatele iMessage, což nebude jednoduché.

Foto: Sinchen.Lin / Flickr

Na trzích s vysokým podílem iOS budou iMessage tvrdým soupeřem, protože jejich používání je nesmírně jednoduché. Fungují úplně stejně jako SMS, takže není potřeba instalovat jinou aplikaci, a vynikají svou uživatelskou přívětivostí či třeba koncovým šifrováním. Vztah mezi Applem a Facebookem se tak změní, protože doteď dodávaly obě firmy spíše vzájemné komplementy ke svým produktům. Člověk si od Applu koupil iPhone, čímž Applu vznikl zisk, a na iPhone si uživatel nainstaloval Facebook, v rámci kterého listoval obsahem a klepal na reklamy, což zase vyhovovalo Facebooku. Ke komunikaci využívali uživatelé spíše systémovou aplikaci s iMessage, což Applu samo o sobě nevydělávalo peníze, ale vytvářelo u uživatele loajalitu k ekosystému Applu. Nyní se tedy obě firmy v oblasti „messagingu“ poprvé střetnou v pozici konkurentů.

Na první pohled se oblast přímé komunikace nemusí jevit tak zásadní. Zdání ale klame a Apple na tomto poli rozhodně prohrát chtít nebude, a to hned ze dvou důvodů. Tím prvním je, že i komunikační platforma může být přímým zdrojem příjmů. Jakmile se firmě podaří do komunikační aplikace nabalit například služby různých internetových obchodů, aplikace může firmě vydělávat na provizích. Dalším zdrojem příjmu je pak zapojení platebního systému. Apple již má svůj Apple Pay Cash, kterým lze skrze iMessage kamarádům posílat peníze. Z každé platby přitom Apple od banky získá svůj podíl. Něco podobného přitom údajně chystá i Facebook pro svůj WhatsApp či Messenger.

Druhým důvodem, proč Apple nesmí s Facebookem na poli komunikace prohrát, je takzvaný lock-in efekt, který je pro Apple zásadní. Apple nabízí řadu služeb, kterými se snaží uživatele „uzamknout“ ve svém systému a nepustit jej ke konkurenci. Uživatel, který si zvykne využívat Apple Pay, Apple Music, iMessage či třeba iCloud, nebude chtít přecházet ke konkurenci. Zvykat si na jinou službu, přetahovat si tisíce fotek na jinou platformu nebo třeba znovu sestavovat hudební sbírku, to všechno může být pro uživatele přílišnou překážkou, která jej odradí od změny operačního systému.

Jakmile ale bude většina služeb napojena na komunikační platformu, jako je tomu v případě WeChatu, Apple ztratí jednu ze svých zásadních zbraní. Dominance WeChatu v Číně je ostatně jedním ze zásadních důvodů, proč se Applu dle odborníků nedaří v Číně uspět a klesají mu prodeje. Pro čínského uživatele je zásadní platformou právě WeChat a není pro něj až tak důležité, skrze jaký telefon jej používá. Snadno se tedy rozhodne pro levnější telefon s Androidem.

V České republice a dalších zemích, jako je Brazílie, Indie, Mexiko či Turecko, je situace trochu jiná, protože Android je tam silný a WhatsApp již nyní dominuje. Ve Spojených státech, kde převládá iPhone a Facebooku se zatím nedaří trh přímé komunikace dobýt, se ale rozhoří tvrdá bitva. Mark Zuckerberg již ostatně zahájil ofenzivu, a to na poli, kde to nikdo nečekal. Facebook vycítil, že v Číně nezvítězí, a Zuckerberg prohlásil, že v zemích s represivními režimy nebude stavět datová centra. Rýpl si tak do Applu a jeho „podlézavého“ přístupu k Číně.

Foto: Apple

Pokud se Facebooku jeho záměr podaří a vytvoří vlastní WeChat pro západní svět, může být do budoucna vítězem napříč celým trhem smartphonů, a to bez toho, aby vyrobil jediný telefon.

Komentáře