Inzerce      O nás     CzechCrunch  
Marketingový mág Guy Kawasaki vysvětluje, jaké to bylo projít IQ testem od Steva Jobse

O Stevu Jobsovi se obecně vědělo, že jeho geniální podnikatelské vize a cit pro sebemenší detail častokrát dělaly lidem na pracovišti peklo ze života. Na druhou stranu byly mnohdy velmi nepříjemné aspekty Jobsovy povahy přínosné do další profesní a osobní kariéry, o čemž se přesvědčil i jeden z nevlivnějších marketingových expertů minulého století Guy Kawasaki.

Ten se k Applu připojil v roce 1983 na pozici evangelisty, respektive člověka, jehož hlavním úkolem byla propagace značky. Jak ale Kawasaki popisuje v několika svých publikacích, tato pozice prakticky obnášela i co nejupřímnější reakce na Jobsovy požadavky. Tou nejkultovnější byla situace z roku 1984, kdy jej Jobs navštívil s mužem, kterého Kawasaki nikdy předtím neviděl.

„Nepředstavil ho. Jobs nikdy nebyl na tyto sociální záležitosti. Namísto toho se zeptal: ‚Co si myslíš o společnost Knoware?‘,“ píše Kawasaki ve své knize Wise Guy: Lessons from a Life. Po položení této otázky Kawasaki dlouze přemýšlel, protože si o Knoware myslel své. A nebylo to nic pozitivního. V jeho hlavě se rázem objevila další otázka: být upřímný, nebo naopak milý?

Guy Kawasaki (Foto: JD Lasica/Flickr)

Kawasaki vybral variantu číslo jedna. „Řekl jsem Jobsovi, že její produkty byly průměrné, nudné a příliš primitivní a že ta firma pro nás nemá žádný strategický význam. Koneckonců nedokázala ani využívat grafického uživatelského rozhraní Macu (Kawasaki seděl v divizi pro Macintosh, pozn. red.) a dalších pokročilých funkcí.“

Jak je z jeho citace patrné, šel na to cestou silné upřímnosti. Jobsova reakce jej ale zaskočila… „Chci, aby poznal jejího CEO Archieho McGilla,“ řekl Jobs a odhalil, že neznámý muž, se kterým za Kawasakim přišel, byl právě šéf firmy Knoware. „Vidíš? To jsem ti taky říkal,“ zdůraznil následně Jobs McGillovi.

Jobs tak Kawasakiho dostal do relativně nepříjemné pozice, která nicméně tomuto marketingovému mágovi zachránila život ve firmě. Oba totiž věděli, že řešení od společnosti Knoware bylo špatné (minimálně pro Apple) a šlo jen o to, jestli Kawasaki dokáže být spontánně upřímný, nebo celou věc zahraje mile do autu. „Kdybych řekl samé krásné věci, Jobs by mě vyhodil. Možná hned na místě,“ dodává Kawasaki o tomto specifickém „IQ testu Steva Jobse“.

Divize Macu jako místo pro neustále zlepšování

Kawasaki mimo jiné také často zmiňuje, jaké to vlastně bylo pracovat v divizu Macintoshe. A podle jeho slov nešlo o nic jednoduchého. Každý zaměstnanec totiž každý den musel prokazovat, že do týmu patří, jinak by se jej Jobs ihned zbavil. Současně také popisuje, že lhaní se v okolí Jobse nikdy nevyplácelo a jedinou správnou cestou byla upřímnost, klidně i ta nejkrutější.

Komentáře