Inzerce      O nás     CzechCrunch  
Aplikace Jumbo nabízí jednoduchou správu komplikovaných nastavení soukromí sociálních sítí

Ve světě sociálních sítí v současnosti pravděpodobně není aktuálnější téma než soukromí a bezpečnost uživatelských dat. Všechny sociální sítě poskytují různé možnosti nastavení soukromí svého účtu, u každé jsou ale jiná pravidla a funkce, může jich být mnoho a navíc spravování obsahu vlastního účtu může zpětně vyžadovat velkou časovou investici. Jumbo, nová aplikace od tvůrce kalendáře Sunrise, se tuto situaci snaží zlepšit.

Loňský skandál s Cambridge Analytica byl a i nadále zůstává nejextrémnějším případem systematického zneužívání uživatelských dat ze sociálních sítí. Důsledkem bylo ovlivnění amerických prezidentských voleb a podobné praktiky se některé politické kampaně pokouší využívat i nyní. Podstatně osobnější ráz pak mají případy objevení roky starých a často neseriózně myšlených tweetů celebrit, které byly použity k negativnímu ovlivňování jejich kariéry. Toto ovšem samozřejmě neplatí pouze pro Twitter a pouze pro celebrity.

Pierre Valade, bývalý ředitel vývoje kalendáře Sunrise (později prodaného Microsoftu), v tomto kontextu sestavil šestičlenný tým vývojářů. S nimi začal pracovat na aplikaci, která má být něco jako digitální právník starající se o uživatelova nastavení soukromí na různých sociálních sítích. „Neděláme nic, co byste nemohl udělat sám. Snažíme se být třetí stranou pracující pro vás a pomáhající vám zjednodušovat a rozhodovat o komplexním systému,“ říká Valade.

To znamená, že Jumbo po přihlášení nabídne u každé nabízené sociální sítě a webové služby jednoduchý tříúrovňový přepínač pro nastavení soukromí. Každá z úrovní přitom zahrnuje úpravu všech nastavení, která daná sociální síť nebo webová služba nabízí. Jumbo v současnosti podporuje Facebook, Twitter, Google Search a Amazon Alexu a například střední nastavení u Facebooku znamená zpřístupnění většiny profilových informací pouze přátelům. Nejvyšší pak většinu informací skryje všem, kromě uživatele samotného, zakáže rozeznávání tváře a omezí reklamy.

U Twitteru je situace o něco komplikovanější kvůli omezenému API dostupnému vývojářům. Uživatel Jumbo si zde může vybrat, jak dlouho chce na svém profilu ponechávat vlastní tweety – na výběr je mezi dnem, týdnem, měsícem a třemi měsíci. Všechny starší tweety aplikace automaticky smaže z profilu, pro uživatelovu potřebu však zůstanou uloženy v paměti aplikace. Omezením je zde schopnost smazat nanejvýš 3200 tweetů najednou – většině uživatelů to nejspíš bude stačit, ale není těžké najít twitterové účty s více než desítkou tisíc příspěvků.

Podobně jako u Twitteru také správa Google Search a Amazon Alexy spočívá hlavně v mazání uživatelské historie – u vyhledávače Googlu se mažou předchozí vyhledávaná hesla a u Alexy nahrávky uživatelova hlasu.

V rámci soukromí a bezpečnosti je nutné poznamenat, že při přihlašování se na tyto platformy Jumbo nepracuje s uživatelovými přístupovými údaji přímo, ale pouze zprostředkovaně skrze iCloud. Jumbo samotné tedy hesla uživatelů nikde neukládá a obecně se snaží shromažďovat co nejméně uživatelských dat. V budoucnu má Jumbo v plánu přidat podporu také pro Instagram a Tinder – na Instagramu bude hlavně mazat starší fotografie, na Tinderu starší konverzace.

The Verge zmiňuje, že Jumbo bude při spuštění dostupné zdarma a firma chce později přidat placenou verzi pro náročnější uživatele. Byznys model společnosti je jednak založen pochopitelně na zájmu uživatelů o svoje soukromí na internetu a jednak na toleranci ze strany podporovaných sociálních sítí a webových služeb. Facebooku nebo Twitteru například nic nebrání k zavedení CAPTCHA pro potvrzení změn nastavení, což by aplikaci jako Jumbo značně zkomplikovalo nebo znemožnilo fungování.

Jumbo je v aktuálně předvedené verzi relativně jednoduchá aplikace, která ale může výrazně ovlivnit a zjednodušit život uživatelů na internetu. Přichází přitom v době, kdy by se o svou internetovou existenci měl aktivně zajímat každý.

Komentáře