Inzerce      O nás     CzechCrunch  
Apple nabízí Cupertinu dopravní řešení za 9,7 milionu dolarů, chce se tak vyhnout vyšší dani

Kalifornské město Cupertino je již s Applem neodmyslitelně spojené. Firma Tima Cooka je ve městě největším zaměstnavatelem a pracuje zde pro něj na 24 000 lidí. Vedle řady pozitivních jevů s sebou ale přítomnost takto velké firmy přináší také některá negativa. Tím hlavním je náročnost na dopravní infrastrukturu.

Městská rada Cupertina tedy přišla s plánem na změnu zdanění velkých firem ve městě, aby mohly být snáze financovány nové infrastrukturní stavby, které by městu ulevily. Změna má spočívat v tom, že výpočet daně již nebude vycházet z výměru plochy, kterou firma obývá, ale z počtu zaměstnanců. Pro město by to znamenalo zvýšení příjmu z této daně o 10 milionů dolarů ročně, a to především od Applu. Cupertino se inspirovalo u sousedního Mountain View, kde byla tato změna již koncem minulého roku schválena.

Foto: Apple

Městská rada se nicméně nakonec rozhodla, že rozhodnutí o nové formě zdanění odloží do roku 2020 a do té doby dá velkým firmám prostor s městem vyjednávat, jakým způsobem přispějí na zlepšení dopravní situace ve městě. Od října se tedy zástupci Applu a radnice každé dva týdny scházejí a snaží se domluvit na kompromisu.

Apple vedení města předložil návrh na investice v celkové výši 9,7 milionu dolarů. Někteří zástupci vedení města však z návrhů nejsou nadšeni. Lidé z radnice si myslí, že by Apple mohl být velkorysejší. „V případě zvažovaného zdanění by město získalo ročně 10 milionů dolarů,“ odůvodňuje místostarosta Liang Chao, proč se mu jednorázová investice ve výši 9,7 milionu dolarů nezdá dostatečná. Navíc mu vadí, že se žádný z navrhovaných projektů netýká silniční infrastruktury. Výrobce iPhonů se soustředí čistě na alternativní způsoby přepravy a navrhuje jen novinky a vylepšení na straně chodníků a cyklostezek. Nepřichází tedy s žádným projektem, který by ulevil hlavním dopravním tepnám určeným pro auta.

Foto: Apple

Sám starosta města Steven Scharf nicméně pro postoj Applu vyjadřuje pochopení: „Apple se zkrátka zajímá o vylepšení pro chodce a cyklisty… Nemůže to přece být tak, že jakmile má město nějakou potřebu, zvedneme se a půjdeme Apple požádat o peníze,“ komentuje Scharf. Situace se navíc dá vnímat i tak, že pokud se Apple postará o některé chodníky a cyklostezky, městu se uvolní prostředky právě na vylepšení silnic.

Mohlo by být zajímavé sledovat, jak budou jednání mezi městem a Applem dále probíhat a zda se technologický gigant zapojí i do dalších městských projektů. Jednání se vedou například o novém systému spojů městské hromadné dopravy mezi důležitými dopravními uzly a klíčovými lokacemi ve městě. Projekt by měl stát něco mezi 1,5 a 3 miliony dolarů a velké firmy v čele s Applem by mohly být významným investorem.

Komentáře