Inzerce      O nás     CzechCrunch  
Apple News+ mají zajímavý obsah a skvěle vypadají. Potřebují ale doladit v přehlednosti

V březnu Apple spustil přepracovanou platformu pro magazínový obsah v elektronické podobě. Docela dlouho předtím se spekulovalo, které noviny a magazíny se tam objeví a hodně se mluvilo o několika velkých jménech jako The New York Times, které se na spolupráci v nové službě Apple News+ nedomluvily. Apple se snaží na novou platformu dostat co nejvíce lidí a nedávno tedy zveřejnil seznam zajímavostí, které se zde objevují jako speciální vydání a atraktivně zpracované úvodní strany.

Spuštění Apple News+ ve velkém stylu typickém pro společnost velikosti Applu za první dva dny přineslo více než 200 tisíc předplatitelů, což je bezesporu velký úspěch (byť šlo o zkušební verzi). Na druhou stranu od té doby nebyla zveřejněna žádná další čísla a zvláštní zpráva na webu Applu nedělá nic jiného, než že zmiňuje některé vlastnosti, co by mohly přilákat další čtenáře a informuje o přidání nového tlačítka pro sledování oblíbených publikací. Je tedy otázkou, nakolik je služba po prvních dvou měsících reálně úspěšná.

Eddy Cue, šéf internetového softwaru a služeb Applu, říká, že se jim od stovek vydavatelů dostávají skvělé ohlasy – to lze samozřejmě interpretovat dvojím způsobem jako pozitivní i kritické, ale užitečné. Jednotné předplatné pro velké množství vydavatelů například může stanovit podobný problém, jaký stále platí pro hudební streamovací služby, totiž že jednotliví vydavatelé po odečtení poplatku provozovateli platformy (Applu) příliš velký zisk neuvidí. Cue naproti tomu zmiňuje, že Apple News+ mají velmi aktivní čtenáře, kterí aplikaci otevírají denně – úspěšnost a udržitelnost tohoto modelu tedy do velké míry stojí na růstu počtu předplatitelů.

Další problém je spojený se samotným obsahem, který se na Apple News+ objevuje. Ačkoliv má služba přímo v názvu „Zpravodajství“, většina obsahu jsou lifestylové magazíny a nezdá se tedy, že Apple jeví příliš velký zájem o řešení problému s klesající čteností nejen novin obecně, ale zejména těch lokálních, jak upozornil NiemanLab. Jeden z důvodů pro to může být jednoduchý: je těžší je prodat, protože neposkytují v podstatě žádnou z atraktivních vlastností, které Apple ve zveřejněné zprávě popisuje. Několik redaktorů ze spolupracujících publikací požádal o přiblížení zajímavých exkluzivních vydání.

Například Vox v Apple News+ exkluzivně nabízí vybraný seznam důležitých a zajímavých témat spojený v časopisové formě v The Highlight. Nejnovější číslo se například zaměřuje na změny probíhající v úvodním ekonomickém kurzu na Harvardu, historii elektrošoků při léčbě deprese a graficky zajímavě zpracovaný seznam 25 nejdůležitějších epizod v dějinách televize.

Magazín People zase nabízí zvláštní fotografické vzpomínkové vydání o životech členů britské královské rodiny, Harryho, Meghan a jejich syna Archieho. Toto číslo je dostupné pouze v tištěné formě na stáncích a právě v Apple News+. Čtenáře se zájmem o vědu pak možná zaujme magazín Popular Science, který ve speciálním čísle o environmentálních změnách na Floridě opět v atraktivním grafické zpracování představuje šest příběhů popisujících dopady změn ekosystémů na náročnost životních podmínek. Většina magazínů má zajímavé animované obálky, které například kombinují krátké video a statické prvky nebo nabízí několik různých obrázků.

V nedávno vydaných iOS 12.3 a macOS 10.14.5 se objevuje také novinka v podobě tlačítka pro sledování, které tam pravděpodobně mělo být už od začátku. Pokud se čtenář rozhodne nějaký magazín sledovat, jeho nová čísla se mu vždy automaticky stáhnou do zařízení pro offline přístup.

Přes tyto, pro mnohé jistě velmi atraktivní, exkluzivní vydání a specifické vlastnosti má ale Apple News+ několik problémů, vycházejících ať už z povahy platformy samotné nebo z přístupu k obsahu na ní. Ačkoliv totiž Apple na prezentacích a v tiskových zprávách upozorňuje na ty nejatraktivnější experimenty s formátem magazínů, velká část z nich prostě převádí stránky tištěných vydání do elektronického formátu, což ne mobilním zařízení nemusí být příliš pohodlné ke čtení.

Nelze to přitom přičíst jakési lenosti vydavatelů, kteří pro to prostě nemusí mít prostředky, ať už technologické a personální nebo finanční vzhledem k části celkového obratu, která z Apple News+ pochází. Navíc vyhledávání na platformě je jen velmi základní a na iOS „utopené“ v uživatelském prostředí. Prohledávat přitom lze pouze magazíny, ne jednotlivé články, natož fulltext, jak je to standardem na naprosté většině webů. Platforma se místo toho zaměřuje spíše na procházení obsahu, který ale bývá vybírán editory Applu poměrně zmateným způsobem a čtenář se tak musí prošoupat velkým objemem obsahu, než najde to, co ho opravdu zajímá.

Obecné recenze, které Apple News+ hodnotí jako celek, jsou veskrze pozitivní, často ale zmiňují například uzavřenost celého systému, kterému chybí webové rozhraní a je tedy omezen pouze pro aplikace na iOS a macOS. To přitom není problém pouze v případě, že někdo nechce aplikaci používat, ale není vyřešena integrace mezi Apple News+ a webovými verzemi daných magazínů. Když například předplatitel služby Applu otevře článek prostřednictvím odkazu, pochopitelně se mu otevře příslušný web bez přímé možnosti přejít do aplikace. I když má tedy magazín, který článek vydal, předplacený prostřednictvím Apple News+, na webu uvidí placenou sekci, do které nemá přístup.

Apple News+ je v současnosti oficiálně dostupné pouze v USA a lze tedy stále hovořit o jakémsi testovacím běhu, než se snad v budoucnu rozšíří i na další trhy. Snad Apple tento „testovací běh“ využije k tomu, aby platformu vyladil a nabídl čtenářům hlavně lepší orientaci v obsahu, který nabízí, lepší integraci s okolním světem internetu a konzistentnější zkušenost mezi jednotlivými vydavateli.

Komentáře