Inzerce      O nás     CzechCrunch  
Apple v Indii sází na iPhone 6s a národní cítění. Kampani vévodí slogan Made in India

Není žádným tajemstvím, že rychle se rozvíjející trhy jako Čína a Indie jsou pro Apple nesmírně důležité. V obou těchto zemích rychle roste střední třída obyvatel a potenciál trhu je obrovský. Applu se ale v těchto zemích příliš nedaří a firma Tima Cooka otevřeně přiznává, že stagnující prodeje iPhonů jsou z velké části způsobené právě neúspěchem v Číně a Indii. V Indii, nejlidnatější demokratické zemi světa, nyní Apple zkouší nový přístup, jak trh oslovit. Spasit jej má lokálně vyráběný iPhone 6s.

Apple je známý tím, že hardware udržuje při životě velmi dlouho, softwarově podporuje i několik let stará zařízení a obvykle trvá několik let, než je konkrétní model definitivně stažen z pultů. I tak ale vypadá poměrně úsměvně, když firma na klíčovém indickém trhu sází na telefon, který představila v roce 2015.

S iPhone 6s nicméně Apple v Indii neláká až tolik na technologickou vyspělost. Spíše brnká na indickou nacionalistickou strunu. V Indii totiž hraje ve veřejném diskurzu čím dál důležitější roli národní hrdost, a to i v hospodářském smyslu slova. Štítek „Made in India“ proto začíná dělat divy, čehož si je Apple vědom a začal telefon v zemi viditelně promovat se sloganem Skvělý iPhone 6s již od 26 910 rupií. Nyní vyráběn v Indii. Jen pro pořádek, v přepočtu z rupií na české koruny je cena necelých 9 tisíc korun.

Přesun výroby iPhonu 6s do Indie proběhl teprve loni a rovněž byl reakcí na nacionalistické reformy indické vlády. Indický premiér Narendra Modi totiž založil iniciativu „Make in India“, která byla podpořena mimo jiné i zvýšením dovozních cel. Apple tedy vyhodnotil, že aby mohl být v Indii konkurenceschopný, bude muset investovat do tamní výroby.

Z pohledu indické vlády Apple zareagoval ideálním způsobem a něčeho podobného by chtěl jistě dosáhnout i Donald Trump. Tomu se rovněž nelíbí, že lokální výroba v USA trpí na úkor dovozu z Číny a také koketuje s výrazným zvyšováním dovozních cel na zboží proudící z Číny, tedy včetně zařízení od Applu.

Větších investic do výroby v USA se ale firmy včetně Applu zatím bojí. Apple již má s výrobou v USA své zkušenosti a nikdy to nedopadlo dobře. V zemi navíc chybí kvalifikovaná pracovní síla a překážkou jsou samozřejmě i mnohem vyšší mzdové náklady. Dodavatelský řetězec Applu je navíc nesmírně složitá skládačka zahrnující obrovské množství dodavatelů všemožných součástek, nerostů a chemických prvků. Výraznější přesun tedy aktuálně nevypadá reálně. Třeba se ale jednou okolnosti změní a politické tlaky či nacionalistické nálady Apple přeci jen donutí následovat indickou cestu a svou produkci výrazněji přizpůsobit společenské a politické poptávce.

Novinky z Indie nicméně neukazují jen to, jak obchod ovlivňuje politika. V plné nahotě ukazují také to, jak Applu zoufale chybí atraktivní dostupný model, který by na rozvojových trzích nabízel. Aby firma mohla konkurovat cenou, musí do boje nasadit čtyři roky starý telefon. Konkurence jde ale rychle kupředu a aktuální telefony v podobné cenové relaci nabízejí o mnoho vyšší výkon, moderní konstrukci bez rámečků a často i lepší fotoaparát. Apple tak stále sází spíše na to, že zákazníky utáhne na logo nakousnutého jablka a stačit k tomu bude starý model.

Komentáře