Inzerce      O nás     CzechCrunch  
Apple v roce 2013 seriózně uvažoval nad akvizicí Tesly Elona Muska. Nabízel prý 240 dolarů za akcii
Foto: Tesla

Je tomu pár let zpět, co médii průběžně prolétávaly zprávy o tom, že by měl Apple koupit Teslu, jednu z nejvýraznějších firem zabývající se výrobou elektrických aut na dnešním trhu. Prakticky by se jednalo o win-win situaci: Apple by získal know-how a jedinečné produkční zázemí, Tesla by nad sebou měla extrémně silnou a stabilní firmu, která by ji korigovala. Řada z těchto zpráv ale byla pouze ryze spekulačního charakteru a nikdo k nim nepřikládal zvýšený důraz.

Uznávaný analytik Craig Irwin však nově přichází s informací, že Apple o této akvizici jednoho času velmi silně přemýšlel a za jednu akcii nabízel až 240 dolarů. Konkrétně mělo jít o rok 2013. Je to něco, co jsme několikrát kontrolovali. Jsem si naprosto jistý, že je to přesné,“ dodává Irwin pro CNBC. I přes jeho „stoprocentní jistotu“ si nicméně není jistý, zdali se tato nabídka dostala až do formální, papírovací fáze.

Co se týče ceny, mělo se tehdy údajně jednat o minimální částku 27,4 miliardy dolarů (cca 114,5 milionu vypsaných akcií k 31. lednu 2013 s tím, že během roku rostly). Právě díky ní cupertinská firma mohla získat velmi zajímavý tým a technologie, které by použila do svého utajovaného automobilového projektu Titan. O něm se v poslední době hojně hovoří právě ve spojení s elektromobilitou a samořídícími systémy, což je nyní záběr i Tesly.

CEO Applu Tim Cook (Foto: Fortune Global Forum 2017 / Flickr)

„Aktuálně staví Apple po Kalifornii několik obrovských ploch, kde dělají něco velmi zajímavého a vzrušujícího v oblasti baterií… Projekt Titan rozhodně není mrtvý,“ komentuje Irwin a prakticky dává za pravdu všem zdrojům, které informují o veškerém dění v této divizi. Mezi nejnovější plány například patří „hledání“ revolučních senzorů LIDAR, které by nahrazovaly „nedostatečné“ původní varianty.

Personální tahanice

Pokud jde o srovnání Applu a Tesly, nejlépe to lze ilustrovat na personálních změnách. Není tomu tak dávno, co řady jablečné společnosti doplnil z Tesly Michael Schwekutsch, jeden z největších odborníků pro vývoj elektrických hnacích mechanismů, jehož rukopis se promítl i do vozů jako BMW i8, Porsche 918 Spyder, Fiat 500eV nebo Volvo XC90. Za zmínku rozhodně stojí i příchod seniorního designéra Andrewa Kima nebo šéfa automobilového inženýringu Douga Fielda. Elon Musk tak Apple nenazývá „pohřebištěm Tesly“ úplně bezdůvodně.

Elon Musk

Komentáře