Inzerce      O nás     CzechCrunch  
Boj Spotify proti Applu sílí. Evropská komise vyšetří, zda Apple nezneužívá svého postavení
Foto: AppleCrunch

Švédská streamovací služba Spotify v březnu podala oficiální stížnost Evropské komisi, ve které vznáší námitky proti chování Applu. Dle Spotify zneužívá Apple svého postavení a chová se v rozporu s pravidly zdravé hospodářské soutěže. Takováto obvinění nejsou ve světě byznysu ničím výjimečným, ale tuto konkrétní situaci nejspíš nelze brát až tak úplně na lehkou váhu. Server Financial Times totiž přišel se zprávou, že Evropská komise zahájí vyšetřování a bude se případu věnovat.

Spotify je jednoznačným lídrem ve svém segmentu. Má přes 100 milionů platících uživatelů a přičteme-li i ty, kteří využívají službu bezplatně s reklamami, Spotify se může chlubit základnou přesahující 217 milionů uživatelů. Nejvážnějším konkurentem Švédů je právě Apple se svou Apple Music, která má 50 miliony předplatitelů. Firma Tima Cooka si ale dle Spotify v boji pomáhá nekalými praktikami.

Spotify si stěžuje především na to, že si Apple bere 30% provizi z každého předplatného zakoupeného přes App Store. V důsledku toho musí Spotify své předplatné v App Storu prodávat dráž a Apple Music je tak se svou cenou, která je o oněch 30 % nižší, rázem ve výhodě.

O něco více zarážející je nicméně tvrzení výkonného ředitele Spotify Daniela Eka, který prohlásil, že pokud by firma obešla platební systém Applu, Cookova společnost by jako odvetu uvalila na Spotify řadu restrikcí. Ty by se týkaly omezení možnosti komunikace se zákazníky či třeba ukončení kompatibility služby Spotify se Siri nebo zařízeními jako HomePod a Apple Watch. Uživatelé zařízení od Applu by tak mohli být rázem silně motivováni k přechodu na Apple Music.

Něco takového nicméně Apple odmítá a brání se, že Spotify chce jen bezplatně parazitovat na výhodách App Storu. „Poté, co App Store léta využívali a dramaticky jim díky němu narostl byznys, Spotify chce nadále využívat všechny výhody ekosystému App Storu (včetně vysokých zisků plynoucích od uživatelů App Storu), ale není za to ochotné nic dát,“ kontroval Apple.

Ačkoli Apple v roce 2016 přistoupil k ústupku a po prvním roce mu u předplatných klesá provize na 15 %, v případě služeb jako Spotify či třeba Netflix jsou odvody ve prospěch Applu obrovské. Stížnosti ze strany Spotify tak rozhodně nejsou ojedinělým výstřelkem a vývojáři si na obchodní model Applu stěžují poměrně často.

Třeba již zmíněný Netflix proto přestal možnost předplatné skrze App Store aktivovat nabízet. Pokud si nyní budete chtít předplatné aktivovat, nebo jej budete chtít obnovit, budete tak muset učinit přes web Netflixu, kam vás aplikace přesměruje. Jestliže vám předplatné skrze App Store již běží, bude fungovat i nadále.

Vyšetřování bude probíhat v následujících týdnech a bude hodně zajímavé sledovat, k jakým závěrům Evropská komise dojde. Pokud ale pověření lidé dojdou k závěru, že se Apple skutečně chová neférově, celá věc může klidně dopadnout tak, že Apple o svou vysokou provizi z prodejů předplatného přijde. Evropští uživatelé by tak již brzy mohli mít možnost kupovat si předplatná o něco levněji. V případě Spotify je v tuto chvíli nejsnazším řešením neplatit si prémiový plán skrze App Store, ale nakoupit ho bez přirážky přímo na webu Spotify.

Komentáře