Inzerce      O nás     CzechCrunch  
CEO Applu Tim Cook vnímá byznys jako soubor lidí s hodnotami. Proto podporuje charity, které Steve Jobs na povrch ignoroval
Tim Cook (Foto: Fortune Photo – Stuart Isett / Flickr)

Současný šéf Applu Tim Cook v médiích a na diskuzních fórech relativně často čelí srovnání se Stevem Jobsem, tehdejším CEO a jedním z nejzásadnějších technologických vizionářů všech dob. Ostatně se ani není čemu divit: převzít kormidlo po takové kapacitě, jakou byl Jobs, je snad ta nejtěžší věc, co se jakémukoliv výkonnému řediteli velké, prosperující firmy může stát. Cook se nicméně tohoto velení chopil velmi dobře a byť část uživatelů jablečných produktů nemusí být spokojená, 58letý rodák z Alabamy dal Applu punc nové společnosti.

Ohlédne-li se od toho, jak se firmě daří z pohledu čísel a také představení zcela nových produktů (nikoliv navazujících generací, které byly uvedeny za Jobse), mezi nimiž nejvíce vyčnívají právě Apple Watch, z cupertinského giganta se stala entita, jež se výrazně zabývá svým okolím. I když jsou zákazníci a uživatelský komfort pořád na prvním místě, Apple se soustředí na řadu jiných věcí. Jednou z těch nejvýraznějších je charita, respektive velká angažovat poskytovat nutné finanční prostředky tam, kde jsou potřeba.

Mnozí mohou namítat, že se podobné akce děly i za Jobse. Dost možná ano, nicméně nikdy ne tak viditelně. Každý, kdo do fungování Applu viděl o něco hlouběji, si nejspíš pamatuje legendární větu Jobse ve stylu: „To nejlepší, co jsem mohl pro charitu udělat, je, že byla zvýšena cena akcií společnosti, aby akcionáři měli více peněz k podporování charit z vlastních kapes.“ Nehledě na to, že jakmile se ikona technologické průmyslu vrátila do firmy (1997), zrušila všechny programy tohoto zaměření, aby se mohla soustředit na důležitější věci. To nicméně dávalo velký smysl, a to z toho důvodu, že Apple tehdy čelil bankrotu. Hodil se tedy každý dolar.

Jakmile se ale vůdcovského postu v roce 2011 chopil Cook, charitativní programy se začaly postupně znovu rozjíždět. První krokem bylo darů během několik let, co byly u ledu. Konkrétně šlo o 10 tisíc dolarů za každého zaměstnance, což mělo v součtu dělat okolo 2,6 milionu dolarů za necelé dva měsíce. Apple následně daroval i 50 milionů dolarů na konto stanfordských nemocnic, kde se Jobs léčil se svými problémy se slinivkou. Šlo však pouze o počáteční iniciativy.

Steve Jobs

Apple pod Cookovým velením za poslední roky poměrně pravidelně finančně pomáhal globálním oblastem, které zasáhlo zemětřesení nebo povodně, rozvíjejícím se školám včetně podpory různých edukativních programů, zdravotnickým subjektům a organizacím pro lidská práva. Mezi nejaktuálnější počiny patřilo například slíbení podpory pro obnovu ikonické katedrály Notre-Dame, která byla 15. dubna poničena masivním požárem. Za Jobse se nic takového viditelně nedělo, což ostatně vycházelo z jeho přístupu k firmě. Na druhou stranu je však nutné dodat, že za Jobse se navázalo partnerství s organizací (RED).

Právě přístup k tomu, jak vést obrovskou společnost jako Apple, je to hlavní, co oba dva odlišuje. Zatímco Jobs bral Apple jako cílevědomou mašinu produkující skvělé produkty pro lidi, Cook se k celé věci snaží přistupovat s pohledem, že byznys nevychází pouze z „komerčního nastavení“. „Nemyslím si, že by měl byznys řešit pouze komerční věci. Pro mě byznys není ničím jiným než souborem lidí. A pokud lidé mají své hodnoty, měla by je mít i samotná společnost,“ zní Cookova citace z knihy Tim Cook: The Genius Who Took Apple to the Next Level od Leandera Kahneyho.

Foto: Foster + Partners

Rozhodně nelze zapomínat ani na iniciativy, které Apple dělá pro životní prostředí. Speciální recyklační robot, vývoj nového, šetrnějšího hliníku, akce pro záchranu mangrovníků v kolumbijských pralesech, pohon všech budov na 100% obnovitelné energii. A mnoho dalšího. Apple na sebe zkrátka bere roli všestrannějšího subjektu, který by díky svému masivnímu finančnímu zázemí a obrovské světové popularitě mohl změnit společnost a planetu i z těchto hledisek.

Foto: Apple

Komentáře