Inzerce      O nás     CzechCrunch  
Craig Federighi naráží na Google: Pár měsíců a tiskovek nezmění fungování firmy v ohledu soukromí
Craig Federighi (Foto: Apple)

CEO Googlu Sundar Pichai nedávno napsal pro The New York Times, ve které „některé“ společnosti kritizoval za to, že prý prodávají soukromí jako luxusní zboží, kdežto Google ho nabízí všem bez rozdílu. Craig Federighi, senior viceprezident pro softwarové inženýrství Applu, nyní v rozhovoru pro The Independent řekl, že ho tento útok překvapil, ale zrovna od Googlu není tak docela oprávněný.

Přesněji řečeno, Federighi přímo Google ve své narážce nezmínil, stejně jako Pichai přímo nezmínil Apple. Je ale jasné, že jedná pouze o jakousi slušnost z jejich strany, která čtenářům vůbec nebrání v jednoznačné identifikaci společností, ke kterým se oba vyjadřují. Už jen proto, že Google a Apple v zásadě reprezentují dva opačné byznys modely z hlediska nabízení služeb a softwaru. Zatímco Apple prodává zejména hardware s software je jeho součástí v rámci uzavřeného ekosystému, Google nabízí především bezplatné internetové služby.

Craig Federighi (Foto: Apple)

Jelikož firma musí generovat zisk, Apple vyrábí kvalitní hardware, z něhož pochází dominantní část jeho příjmů. Google ale svoje produkty nabízí zdarma (co se týče financí), od uživatelů ale musí dostat nějakou protislužbu, jinak by nemohl fungovat jako firma. Tou protislužbou jsou data, která uživatelé do jeho internetových produktů vkládají. Google tato data analyzuje a používá je k nabídce reklamních prostor, z nichž následně generuje zisk. Ačkoliv říká, že s daty nakládá velmi zodpovědně a neposkytuje je třetím stranám, musí zkrátka najít způsoby, jak na soukromých informacích uživatelů (a o uživatelích) vydělat.

Federighi v tomto kontextu řekl, že Pichaiovu narážku na luxusní zboží nepřijímá – Apple chce poskytovat kvalitní produkty co nejvíce lidem, nejen těm, kteří si mohou dovolit „luxus“. Ve spojitosti s tím lze vzpomenout například na nedávné uvedení lokálně vyráběných iPhonů 6S v Indii a fakt, že Apple nabízí zařízení v několika cenových třídách.

Sundar Pichai, CEO Googlu (Foto: Google)

K tomu Federighi dodal, že určitě oceňuje nástup tématu soukromí do technologického mainstreamu, ale někteří se chlubí možná příliš brzy: „Na jednu stranu mne těší, že se ostatní společnosti v posledních měsících zdály často dělat hluk ohledně jejich pozitivního zájmu o soukromí. Myslím, že je to hlubší téma, než jaké by se dalo vyčerpat za pár měsíců a v několika tiskových zprávách. Myslím, že je nutné fundamentálně zhodnotit firemní kulturu a hodnoty a byznys modely. A tyhle věci se nemění přes noc.“

Kromě toho se šéf softwaru Applu vyjádřil i k dalším tématům spojeným s bezpečností Applu, ukládání dat z iCloudu čínských uživatelů na serverech v Číně a důležitosti sběru dat pro vývoj umělé inteligence.

Craig Federighi (Foto: Apple)

Co se týče situace v Číně, někteří upozorňují, že Apple by zde neměl na lokálních serverech uchovávat data z iCloudu místních uživatelů, protože Čínská vláda obyvatele země úzce sleduje. Šéf softwarového inženýrství firmy ale ujistil, že i kdyby nastala situace, že by do jejích zařízení v Číně dostaly přístup nepovolané osoby, nejspíš by jim k ničemu nebyl. Apple totiž jednak pracuje s komplexními systémy pro minimalizaci sběru dat a jejich anonymizaci a jednak data ukládá v šifrované podobě tak, že je sám nedokáže přečíst.

Častým argumentem pro umožňování sběru a analýzy dat uživatelů je jejich potřeba pro zlepšování služeb a vývoj umělé inteligence. Federighi řekl, že to je falešný kompromis – Apple také využívá data pro učení umělé inteligence, ale nesbírá je od uživatelů. Místo toho například kupuje volně dostupné fotografie a pro analýzu hlasu pracuje například s podcasty, ne s nahrávkami svých uživatelů. Uznává, že to někdy vyžaduje více práce, ale ta se podle něj vyplatí.

Komentáře