Inzerce      O nás     CzechCrunch  
Google se v Česku staví proti Spotify a Apple Music. Přichází YouTube Music a Premium

Celosvětovými lídry na poli streamovacích služeb jsou jednoznačně Spotify a se značným odstupem za ním také Apple Music. Nyní ale do Česka přicházejí také další placené streamovací služby, kterými jsou YouTube Music a YouTube Premium. Nejpopulárnější videoportál světa tak nyní můžete plnohodnotně využívat jako streamovací službu jak pro hudbu, tak pro video – bez reklam, na pozadí a dokonce i offline.

Portál YouTube využívali lidé k poslechu hudby již před tím, než svou popularitu získalo Spotify nebo než Apple představil svou Apple Music. Charakter YouTube je ale jiný a Googlu nějakou dobu trvalo, než se mu podařilo vytvořit takovou adaptaci YouTube, která by mohla čistokrevným hudebním službám alespoň teoreticky konkurovat.

YouTube sice má více než dostatečný hudební katalog, ale firma pro něj neměla vhodné uživatelské rozhraní, se kterým by se služba mohla stavět proti Spotify. V YouTube se nakonec rozhodli vytvořit zvláštní aplikaci YouTube Music, která umožňuje vypnout vizuální složku služby a hudební katalog YouTube tak pohodlně poslouchat jako na jiných streamovacích službách. Tato aplikace tedy nyní, rok po představení v USA, přichází i do České republiky.

Výhodou novinky YouTube oproti Spotify, Apple Music a třeba i Google Play Music je, že služba nabízí kromě klasických verzí písniček také velké množství alternativních a remixovaných verzí skladeb, živých nahrávek, celých koncertů či videoklipů. To dělá hudební sbírku YouTube Music rozsáhlejší, než jsme u „tradičních“ hudebních streamovacích službeb zvyklí. Mezi čistě zvukovým přehráváním a videem lze kdykoliv v průběhu přehrávání přepínat a hudbu je po předplacení YouTube Music Premium možné také stahovat pro offline poslech.

Druhou novinkou je v České republice YouTube Premium. Jedná se o službu, která funguje stejně jako YouTube Music, ale obsah je rozšířen na kompletní knihovnu videoportálu, takže si předplatitel užije nejen hudbu, ale úplně všechna videa, a to zcela bez reklam a s možností sledovat je na pozadí a stahovat je pro offline sledování. Kromě toho ale YouTube Premium nabídne také vlastní původní obsah pod značkou YouTube Originals, který je často tvořen známými tvůrci obsahu na YouTube, jako je například Vsauce produkující populárně vědecký pořad Mindfield. Dále sem patří třeba seriály Cobra Kai, Impulse, The Sidemen Show a další.

Mezitímco YouTube Music je samostatnou službou s vlastní aplikací, YouTube Premium si stačí zaplatit přímo v aplikaci YouTube a tam jej následně i využívat. YouTube Music je možné využívat i zdarma, ale přijde tak o možnost stahovat si hudbu pro poslech offline, nepřehrajete video na pozadí a zároveň vás bude obtěžovat reklama.

Co se týče ceny, za YouTube Music zaplatíte měsíčně 149 korun (resp. 229 korun za tarif pro až 6člennou rodinu), přičemž za YouTube Premium dáte 179 korun (269 korun za rodinný tarif). Velkou výhodou YouTube Premium je, že pod ním je zahrnutá i právě služba YouTube Music. Pokud tedy chcete více obsahu a neomezovat se jen na ten hudební, YouTube Premium je jasná volba. Obě služby lze vyzkoušet na měsíc zdarma.

Důležité je podotknout, že pokud si budete YouTube Music či YouTube Premium předplácet přímo na iOS, připlatíte si. Apple si totiž z předplatných zaplacených skrze App Store strhává 30% provizi a Google tedy skrze prodejní kanály Applu prodává službu dráž. Za YouTube Music byste zaplatili 199 korun, za YouTube Premium dokonce 239 korun měsíčně. Výhodnější tedy je si ji předplatit přímo na webu YouTube Music, resp. YouTube.

Zajímavé je, že Google nadále paralelně provozuje i hudební službu Google Play Music. Ta má sice nabídku hudby chudší než novinka YouTube Music, ale někteří uživatelé u ní nejspíš zůstanou, protože jsou na ní zvyklí a mají na ní svou hudební sbírku či posluchačskou historii. Do budoucna se nicméně dá očekávat, že Google své hudební služby sjednotí a že budoucnost bude patřit YouTube Music. Jedná se totiž o modernější a obsáhlejší službu, která navíc staví na mnohem silnějším brandu, který zdaleka není tolik svázán s Androidem.

Komentáře