Inzerce      O nás     CzechCrunch  
Příběh Apple Card začal už během éry Steva Jobse. Nakupování měla odměňovat hudbou zdarma
Foto: Ken Segall / Blog

Jedním z největších překvapení březnové prezentace Applu zaměřené na služby bylo představení kreditní karty Apple Card. Ukazuje se ale, že firma stále spojovaná téměř výhradně se spotřební elektronikou se o oblast placení zajímala několikrát ve své historii.

Na představení Apple Card mnozí reagovali slovy o snaze Applu najít co nejvíce způsobů, jak z lidí dostat peníze, místo aby se zaměřovali na udržování kvality svých primárních produktů. Je těžké polemizovat o motivacích společnosti, minimálně však lze poukázat na to, že platební karta není pro Apple novým pokusem, ale určitým způsobem k jeho zájmům patří téměř od začátku. Už před časem jsme zmínili dvojici platebních karet Applu z 80. let, kterými šlo platit pouze v prodejnách firmy.

Foto: Ken Segall / Blog

Druhý z pokusů proběhl v roce 2004, pár let po návratu Steva Jobse a jeho úspěšné snaze o obnovu někdejší slávy Applu. V té době Jobs došel k závěru, že kreditní karta s logem nakousnutého jablka by mohl být dobrý nápad. Měla se jmenovat – nepřekvapivě – Apple Card. Potenciální výhody pro Apple byly zjevné: nevydělával by pouze, když zákazníci nakupují jeho produkty, ale když nakupují cokoliv.

Apple Card v Jobsově režii měla nakupování jejím prostřednictvím odměňovat takzvaných. iPoints, které by zákazníci pak mohli vyměnit za bezplatnou hudbu v iTunes. Tuto možnost ale žádný uživatel nakonec nedostal, protože se karta nikdy nezačala vyrábět. Jobs se snažil navázat spolupráci s MasterCard, projekt ale ukončil po tom, co MasterCard nebyla ochotna vyhovět jeho požadavkům.

Zajímavé je, že tou dobou už existovala vizualizace a několik sloganů pro marketing. Základem bylo vždy „S Apple Card se každý nákup přičítá k hudbě zdarma“. K tomu byl pak připojen slogan s narážkou na známou hudební skupinu jako „Koupíš postel, dostaneš R.E.M.“, „Koupíš rtěnku, dostaneš Kiss“ (polibek) nebo „Koupíš balónky, dostaneš Zeppelin“.

Podoba Apple ProCare (Foto: Brian Moore / Flickr)

Apple Card ale nebyla jediným plastovým obdélníkem, který lze se jménem Steva Jobse spojit. Když Apple začal otevírat svoje první značkové kamenné obchody, nabídl pravidelným zákazníkům (za 99 dolarů ročně) věrnostní kartu Apple ProCare Card. Za to dostali poněkud chudou nabídku výhod jako desetiprocentní slevu na software v určitém dnu a bezplatný převod souborů do nového počítače, což pravděpodobně vysvětluje poměrně rychlé vymizení této karty.

Komentáře