Inzerce      O nás     CzechCrunch  
Tři měsíce a miliardové objemy. Komerčka, Air Bank i Česká spořitelna pozorují nevídaný zájem klientů o Apple Pay

V neděli to byly přesně tři měsíce od zhruba pětiletého čekání na tuzemský debut Apple Pay. Nakonec se brány této službě České republice otevřely 19. února a natěšená jablečná veřejnost bez rozmyslů vběhla dovnitř vstříc tomuto platebnímu světu, aby poznala komfort v podobě pohodlného uskutečňování bezkontaktních transakcí pomocí iPhonu a Apple Watch.

Velká věc to byla i pro samotné banky, které Apple Pay hned první den začaly podporovat. Ty možná ani nevěřily, že to může mít v českých luzích a hájích takový úspěch. Konkrétně u Air Bank si službu hned aktivovalo přes 22 tisíc lidí a Komerční banka za premiérových 24 hodin zaznamenala platby okolo 3,7 milionu korun.

Teď je situace pochopitelně jiná. Apple Pay se v Česku za uplynulé tři měsíce integrovalo natolik, že tuzemské banky stále žasnou nad rostoucí oblibou a zájem v tento typ placení. Jaká je tedy aktuální fáze? O jaké finanční objemy a počty aktivních klientů vlastně jde? AppleCrunch se všech bank na toto téma zeptal a přináší stručný přehled.

Komerční banka

„Apple Pay je pro naše klienty doslova hitem. Tak výrazný zájem a překročení miliardové hranice v objemu transakcí během třech měsíců jsme nečekali. Čísla jasně ukazují, že klienti KB si placení mobilem i hodinkami velmi oblíbili.“ Právě těmito slovy začíná Monika Truchliková z Komerční banky popisovat, co Apple Pay pro jejich klienty a samotné vedení vlastně znamená.

Za poslední tři měsíce měli totiž zákazníci Komerčky uskutečnit zhruba 1,9 milionu unikátních transakcí, pomocí kterých souhrnně zaplatili sumu přesahující 1 miliardu korun (ta byla pokořena 12. května). „Pro Apple Pay aktuálně platí, že každý klient provedl v průměru 34 plateb,“ dodává. Co se týče největšího objemu za den, má jít o přibližně 19,7 milionu korun, skládajících se z 31 765 transakcí.

Zajímavá čísla se pojí také k největším jednorázovým transakcím. Největší množství peněz bylo naráz přes Apple Pay u KB zaplaceno v AAA Auto, a to konkrétně 366 999 korun prostřednictvím iPhonu. O přibližně dva tisíce méně pak bylo zaplaceno pomocí Apple Watch, také v AAA Auto.

Po stránce klientů a aktivních karet má Komerční banka sedět přibližně na 57 tisících klientů, respektive zhruba 70 tisících aktivních platebních kartách.

Air Bank

Své statistiky za uplynulé tři měsíce zveřejnila i Air Bank, jedna z mála českých bank, která podporu Apple Pay avizovala dlouho předtím, než se na tuzemský trh měla vůbec dostat. „V Air Bank má platby mobilem zapnuté 121 tisíc lidí, to znamená 17 % ze všech klientů banky,“ říká tisková mluvčí Air Bank Jana Karasová.

Z počtu 121 tisíc má přes 56 tisíc klientů využívat právě Apple Pay, pomocí kterého se jim už podařilo uskutečnit přes 2,4 milionu nákupů o celkovému objemu 948 milionů korun. Bližší detaily (respektive ty, co například KB) banka nesleduje.

Česká spořitelna

Vedle Komerční banky a Air Bank podporuje Apple Pay od samotného začátku i Česká spořitelna. I ta se těší obrovskému zájmu a nejlépe to ilustruje na číslech, které pro AppleCrunch zveřejnila. Služba má být aktivní na přibližně 87 890 zařízeních, díky nimž měli klienti provést okolo 2,4 milionu transakcí v objemu za téměř 1,1 miliardy korun.

Podle statistik ČS mají klienti s Apple Pay navíc realizovat až dvakrát více transakcí na měsíční bázi než klienti s tradiční plastovou kartou. „Průměrná útrata s Apple Pay se pohybuje okolo 450 Kč za jeden nákup, s plastovou kartou je tato hodnota o něco vyšší a činí přibližně 760 Kč za nákup,“ dodává Lukáš Kropík z České spořitelny.

MONETA Money Bank

Zájem zákazníků pozoruje také Moneta. Skrze Apple Pay se již mělo zaplatit přes 363 milionů korun v rámci více než 840 tisíc plateb (o 660 tisíc více než za první měsíc) v kamenných a internetových obchodech.

Nejčastěji byly platby provedeny v prodejnách potravin, restauracích a na čerpacích stanicích, přičemž nejvyšší částka, která byla přes Apple Pay v rámci Monety zaplacena, byla 147 tisíc korun (nákup auta). Obecně si pak klienti propojili jablečnou službu se svým iPhonem nebo Apple Watch přes 39 tisíc debetních a kreditních karet.

„Obrovský nárůst počtu transakcí potvrzuje, že placení mobilem či hodinkami je u klientů velmi oblíbené, protože je rychlé, pohodlné a bezpečné,“ komentuje Jan Hruška, manažer pro platební karty MONETA Money Bank.

Co se týče mBank, ta bude mít detailnější statistiky koncem května/začátkem června. J&T Banka takto podrobná čísla standardně nesděluje.

Komentáře