Inzerce      O nás     CzechCrunch  
Aktuální zpoždění a přeplněnost. Google do svých map přidává dvě užitečné funkce pro cestování v MHD
Foto: Adam Sun

Pokud bydlíte ve větším městě, dost možná jste se již přesvědčili, že městská hromadná doprava může být ideální volbou bezstarostné přepravy z bodu A do bodu B. Někdy se zkrátka nechcete stresovat za volantem uprostřed ucpaných silnic ani se protloukat rozpálenými ulicemi pěšky nebo na kole.

Častým problémem MHD jsou však jejich jízdní řády, které nebývají přesně dodržovány. Byť se zpoždění o několik minut může zdát jako malichernost, často může rozhodovat o zásadních věcech, jež máte domluvené na druhé straně města. S tím se pojí i přeplněnost autobusů, tramvají nebo metra.

Právě tyto dva aspekty nepříjemné jízdy chce nově řešit Google. V aplikaci Google Maps, která dlouhodobě patří mezi nejlepší navigační platformy ve městech na iOS i Androidu, spouští novou funkci pro předpověď zpoždění spojů a odhad, jak moc je daný prostředek naplněný ostatními cestujícími.

Jak je u Googlu zvykem, i tady použil svou vychytanou technologii umělé inteligence a strojového učení, respektive model, který kombinuje data z aktuálního městského provozu a různá specifika autobusů nebo tramvají včetně zastávek, kde zastavují.

Data, která nikdo jiný nemá

Google to ostatně podrobně popisuje přímo ve svém  článku, kde se zmiňuje o tom, jak jejich model bere v potaz například akceleraci autobusu z konkrétní zastávky, která bývá pomalejší než ze zastávky v jiné části města.

Zaměřovat se má mimo jiné i na specificky umístěné plochy pro zastavení, které mohou být v hustém provozu špatně přístupné, čímž se teoreticky může zvyšovat doba zpoždění.

Všechna tato data, která se ve formě časových údajů ukazují přímo v plánovací sekci Google Maps, si navíc společnost prakticky generuje sama a nespoléhá na žádného lokálního zprostředkovatele.

Raději nenastupovat

Velmi užitečným doplňkem je také informace o přeplněnosti dopravního prostředku, kterou Google čerpá na základě recenzí ostatních lidí. V aplikace se pak objeví, že se například ve spoji A zpravidla okolo poledne stojí a naopak ve spoji B se dá okolo šesté hodiny večer pohodlně posadit.

Co se týče dostupnosti, funkce má být již v tento moment aktuální v přibližně 200 městech napříč celým světem včetně evropských metropolí jako Londýn, Amsterdam, Barcelona, Berlín nebo Budapešť. O Praze zatím žádné informace nejsou. Google na dotaz magazínu AppleCrunch, kdy tato vychytávka dorazí i do českých luhů a hájů, respektive do hlavního města, zatím neodpověděl.

Komentáře