Inzerce      O nás     CzechCrunch  
Jak vypadá WWDC z pohledu vývojáře? Své dojmy shrnuje Daniel Rutkovský, CTO studia SYNETECH

Vývojářská konference WWDC je patrně snem všech vývojářů. Své o tom ví i Daniel Rutkovský, CTO českého vývojářského studia SYNETECH, kde se mimo jiné zabývá i vývojem na platformu iOS, který v San José je a pro AppleCrunch sepsal pocity za první tři dny této show.

Atmosféra na WWDC je prostě skvělá a je obrovský rozdíl, pokud sledujete konferenci na dálku, nebo jste ve druhé řadě s dalšími šesti tisíci lidmi v sále (z toho je cca 20 % holek). Má to ale svou daň: všude jsou fronty. A pořádné!

Když jsem po příletu šel vyzvednout visačku, odznaky a bundu, čekal jsem dvě hodiny, a to samé platilo i v den konference. Sál se otevíral v 9:00, což znamenalo být na místě už v 6:30 a od té doby stát ve frontě (a o vstávání ve 3:30 radši nemluvit). Trochu jako při čekání na nové iPhony.

Na druhou stranu, lidé z Applu („Géniové“ z amerických Apple Storů) se o nás skvěle starali, při našem příchodu zhruba 50 lidí tleskalo a radovalo. S každým z nás si navíc potřásl rukou Tim Cook… Zkrátka zážitek hned na začátku.

Co se týče zázemí, to je fakt na úrovni: všechno funguje, lidé jsou hodní a nápomocní, míst k sezení a nabíjení je hodně a kromě Wi-Fi jsou všude také stoly s kabelem pro připojení k internetu kvůli stahování beta verzí.

Dojmy z představovačky jsem pak měl následující:

tvOS 13

Neurazí, nenadchne. Tady asi není moc věcí, které říct navíc proti oficiální prezentaci.

watchOS 6

Skvělý posun k nativnímu App Storu! Začne vznikat mnohem víc aplikací přímo pro hodinky, které už teď jsou skoro dokonalé a tohle je zase posune o kousek dál.

iOS 13

Protože jsme dostali barevné bundy a všechno je tu plné neonů, více barviček jsme prostě tak nějak čekali… Takže Dark Mode zas tak moc nepřekvapil.

iPadOS

Úžasné! Myslím, že se konečně vyvíjí situace, kdy pro mnoho lidí bude dávat smysl mít iPad místo Maca. Podle mě tahle novinka vypadá parádně.

macOS

Naplnily se asi všechny předpovědi. Tedy alespoň ty, které se donesly i ke mně. Za zmínku stojí připojení externího iPadu, na které se dlouho čekalo.

Mac Pro

Tohle je naopak podle mě hodně předražená krabice, kterou využijí leda tak filmová studia a zvukaři…

SwiftUI

Z vývojářského hlediska (a taky mého) to úplně nejlepší, co sklidilo potlesk v celém sále. Jedná se o zbrusu nový přístup k programování UI aplikací a já se nemůžu dočkat, až si ho pořádně vyzkouším, z toho, co jsem mohl vidět, je to ale naprostá bomba! Jinak mám zatím jen Xcode beta a iOS zkoušet nemůžu, protože mám s sebou jen jeden telefon…

Jede se dál!

Druhý den byl o poznání méně vyhypovaný než včerejší představování novinek. V centru dění byli tentokrát vývojáři a atmosféra byla daleko uvolněnější. Tedy ne, že by nebyly fronty, tentokrát se ale stály hlavně na merch z akce. Jinde ho neseženete, a tak si nakonec pro kšiltovku, triko nebo mikinu WWDC jdete stoupnout a čekat také… A samozřejmě jsou tu k mání i klasiky jako AirPods, Apple Pencil, nabíječky a tak dále. A také designové lahve na vodu Swell.

Obecně je pogram pro vývojáře rozdělen do dvou sekcí: Sessions a Labs. Sessions, nebo-li přednášky (konají se ve čtyřech „menších“ sálech, takže je na nich „jen“ kolem dvou tisíc lidí), kde jsou prezentujícími povětšinou leadeři projektů, jsou streamované, a tak jsou velkou přidanou hodnotou na místě hlavně technické „Labs“, kde se mohou vývojáři radit přímo s inženýry Applu, kterých bylo druhý den na WWDC opravdu hodně.

Pro zpestření jsme měli možnost jít se podívat také na nově představený Mac Pro, který Apple ukazoval ve speciálním „studiu“. Jak jsem výše zmínil, že jej využijí hlavně zvukaři a střihači, tak tady vše bylo vidět hezky prakticky. Ve „studiu“ bylo těchto strojů několik a u každého stál zaměstnanec Applu a ukazoval ho v akci, takže nám bylo řečeno i předvedeno, jak se dá nový Mac Pro použít pro mixování hudby pomocí Logic Pro X (konkrétně byla ukazována hudba k filmu Jak vycvičit draka), či jak jej využít při stříhání filmů nebo při práci s fotkami.

A abychom si vše prohlédli pěkně do detailu, měl Apple připravené demo, kde jsme mohli pomocí rozšířené reality nahlédnout do samotných útrob Macu Pro i do nového Pro Display XDR, což byla skvělá ukázka využití AR v praxi. Koneckonců, my v Synetechu se této technologii věnujeme poměrně dost, takže pro mě tahle virtuální rozborka byla pastvou pro oči hned ze dvou důvodů.

Kromě samotného programu jsou celkem důležité i eventy a party dalších firem, které se konají blízko WWDC – jako například party „The Loop Bash“, kterou pořádalo SalesFoce. A neméně zajímavá je také konference AltConf, která se koná v protilehlém hotelu a kam chodí lidé, kteří doufali, přijeli na místo, ale na WWDC se nedostali. Mimochodem, dva takoví bydlí ve stejném Airbnb jako já… San Jose prostě WWDC žije!

Akce v plném proudu i během třetího dne

Každý den na WWDC je pro účastníky připraveno něco extra a třetí den nebyl výjimkou. Protože byl „Global Running Day“, byl nachystaný běh, ale ne ledajaký: účastníci mohli protáhnout nohy pět kilometrů podél kanálu řeky hned vedle kongresového centra s vítězkou olympijského, bostonského a chicagského maratonu Joan Benoit Samuelson. Úžasná akce, které se nás zúčastnily desítky vývojářů. Jako ostatní aktivity na WWDC byla navíc i perfektně zorganizovaná a nechybělo povzbuzování od lidí z Applu a „high-fives“.

Dopoledne už jsem se ani nesnažil jít na žádnou přednášku, ale místo toho jsem zašel do Labs za inženýry, aby mi zodpověděli otázky od našich vývojářů ze Synetechu. Zamířil jsem za týmy, které mají na starosti Auto Layout, ARKit a Sign in with Apple a musím říct, že se snažili být nápomocní, jak jen to šlo. Všechny otázky, co jsme měli, zodpověděli. Pokud člověk přinesl i konkrétní kus problémového kódu, byli místní inženýři ochotní se do něj podívat a pomáhat.

Po obědě následovala jediná session, která se nenahrává, takže takové malé tajemství. Na takzvané Lunch Session nám jistý Chris vyprávěl o tom, jak před 11 lety úplně ztratil zrak a stal se slepým architektem. Povídal, jak se z toho vzpamatovával, jak mu pomohly technologie, a jak dál dělá architekta a snaží se pomáhat lidem, kteří mají nějaká postižení. Velmi inspirativní přednáška, která lehce naváděla k tomu, že i my jako vývojáři bychom na takovéto lidi neměli zapomínat a dělat aplikace tak, aby je mohli používat i postižení. Na toto téma se Apple obecně v průběhu WWDC dost zaměřuje.

Mimochodem, slyšel jsem na konferenci také konečně češtinu! Potkal jsem se tu s Jindřichem a Kubou (pracuje v týmu Apple XCode) a cca hodinu jsme si povídali o tom, co přináší nový Swift 5, o konferenci a také jsme probírali své projekty. Za nás to bylo Fiddo a AppParade.

Co se lidí týče, je tu opravdu směska z celého světa. Na Airbnb bydlím s Portugalcem, Francouzem a Číňanem, kteří jsou na WWDC také, a pak ještě s Angličanem a Čechem žijícím na Novém Zélandu, kteří se ale na WWDC nedostali, ale přijeli sem alespoň na AltConf a networking. Ten probíhá tak, že se většinou u oběda diskutuje o tom, co kdo dělá. Nejčastěji tu jsou vývojáři jako já ze studií, nebo lidé, co vytvořili vlastní appku, chtějí ji promovat a tak všem doporučují její instalaci. A také probíráme, co jsme se dozvěděli na labech.

Ale zpět k programu. Mně se později konečně povedlo přihlásit na meeting s týmem App Store Review a zavítal na přednášky o tom, jak se dělají aplikace, které vyhrávají Apple Design Awards (ELOH je naprosto skvělá), a jak vylepšit UI v iOS 13.

Na konec dne jsem si venku chvíli zatancoval s lidmi, co se o nás starají, a dostal za to další pin s pirátskou vlajkou! Piny jsou tady naprosto skvělou věcí a většina lidí je sbírá po celou dobu konference. Na začátku jsme jich každý dostal 5 plus vlajku našeho státu. V průběhu konference je možnost dostávat další za různé aktivity jako třeba běh, večerní tanec či účast na akcích. Ne, že by tu člověk potřeboval na tyhle věci extra motivaci, ale je to bonus, co potěší. A takových drobností je během WWDC celá řada.

Komentáře