Inzerce      O nás     CzechCrunch  
Použijte raději tlačítko Sign in with Apple než heslo, nabádá Mark Risher z Googlu

Apple na WWDC představil celou řadu zajímavých novinek, ale jak už to bývá, některým se dostává o mnoho více pozornosti než jiným. Jednou z nových funkcí, které se dočkaly mimořádného ohlasu, je přihlašovací tlačítko Sign in with Apple. Tlačítko má za cíl zvyšovat bezpečnost uživatelů internetu tím, že jim ušetří nutnost vyplňovat v aplikacích a ve webových službách své přihlašovací údaje. Nyní nové tlačítko komentoval i ředitel produktového managementu Googlu Mark Risher a ačkoli má Google tlačítko vlastní, Risher se vyjádřil, že bude raději, když uživatel použije přihlášení přes Apple, než aby na internetu zadával své heslo.

Risher přirozeně nebyl úplně spokojen s tím, jakým způsobem Apple svou novinku podal. Firma z Cupertina se totiž při představování tlačítka neopomněla otřít právě o konkurenci ze strany Googlu a Facebooku, se kterou uživatel dle Applu ztrácí soukromí. „Novinka byla zabalena do spousty narážek, které naznačovaly, že pouze jedno řešení je čisté a ta zbylá jsou tak nějak zkažená. To se mi samozřejmě nelíbí,“ komentoval Risher.

Podstatu tlačítka nicméně Risher schvaluje: „Upřímně si myslím, že se jedná o technologii, která je pro internet dobrá a lidé díky ní budou v mnohem větším bezpečí. I když lidé pro přihlášení k internetové službě klikají na tlačítko naší konkurence, je to pořád o mnoho lepší, než aby zadávali unikátní uživatelské jméno a heslo, a nebo, což je běžnější, recyklované uživatelské jméno a heslo.“

Mark Risher tak reaguje na jedno z největších bezpečnostních rizik, které uživatelé často podstupují. Tím je používání stejných hesel napříč službami, což uživatele vystavuje obrovskému nebezpečí. Stačí totiž jediný únik hesel z jediné služby a v ohrožení jsou rázem všechny účty daného uživatele. Úniky přitom rozhodně nejsou ničím výjimečným.

Ředitel produktového managementu Googlu si zároveň v rozhovoru sypal popel na hlavu za to, že jeho firma, na rozdíl od Applu, nebyla schopna dostatečně vysvětlit podstatu svého tlačítka. Apple tak získal příležitost, kterou využil. „Beru na sebe vinu za to, že jsme dostatečně nevysvětlili, co se děje, když ono tlačítko Sign in with Google stisknete.“ Tlačítko pak Risher obhajoval následovně: „Zaznamenáváme jen a pouze onen moment autentizace. Nevyužíváme jej k žádnému cílení a k žádným reklamním účelům. Data nikam neputují“.

Na závěr rozhovoru si pak Risher zasteskl, jak těžké je v současné době získávat důvěru uživatelů. Stačí totiž jediný skandál, který se týká například konkurenční firmy, a pozice je hned o mnoho těžší. Lidé důvěru rychle ztrácí. Risher narážel například na skandály Facebooku, které mají negativní dopady i právě na Google a důvěru vůči němu.

Pozice Facebooku a Googlu je komplikovaná v tom, že data uživatelů je živí. Mezitímco příjmy Applu plynou z hardwaru a na něj navázaných služeb, Facebook a Google žijí z příjmů z dobře personalizované reklamy. Ta je cílena na základě chování uživatelů na internetu a v tomto odvětví je tedy z podstaty nesmírně obtížné být efektivní a zároveň dopřávat lidem soukromí.

Z této situace Apple nesmírně těží a svůj důraz na soukromí neustále podtrhává. Firma Tima Cooka z ochrany soukromí vytvořila prémiový produkt, který prezentuje coby důvod, proč si připlatit za zařízení s nakousnutým jablkem ve znaku.

Komentáře