Inzerce      O nás     CzechCrunch  
Sofistikované AR nástroje, které Apple na WWDC představil, poukazují na příchod AR brýlí
Foto: Xhakomo Doda/Behance

Apple v posledních letech představil poměrně velké množství zcela nových produktů, ty se ale týkaly zejména služeb a softwaru. Poslední „velkou“ hardwarovou novinkou byly Apple Watch v roce 2015 a příští rok to od jejich uvedení bude stejně dlouho, jako uplynulo mezi uvedením iPadu a hodinek. Už od roku 2017 se spekuluje, že dalším rozšířením hardwaru Applu do nové kategorie by mohly být AR brýle, jejichž příchod zatím asi nejvýrazněji naznačilo letošní WWDC.

Business Insider detailně prozkoumal úvodní prezentaci, vybral vše co se týká rozšířené reality (AR) a z výsledku je snadno zřejmé, že Apple do této oblasti investuje opravdu mnoho úsilí. Je nepravděpodobné, aby aplikace všech nástrojů, které představil, byla využita pouze v mobilním softwaru, obzvlášť když se podíváme na konkrétní příklady toho, co AR od Applu nabídne.

Foto: Apple

Svou platformu pro rozšířenou realitu Apple představil už na WWDC v roce 2017 v podobě sady nástroj ARKit umožňující sofistikovaněji integrovat AR do iOS zařízení. Už tato první verze umožňovala poměrně komplexní sledování pohybu v prostoru a generování realistického nasvícení virtuálních objektů. Letos byl představen ARKit 3, který se výrazně zaměřuje na interakci lidí s AR.

ARKit 3 je schopen virtuální objekty realisticky umisťovat v prostoru před a za lidi, což umožňuje také efekty pro zelené pozadí v téměř jakémkoliv prostředí. S tím je spojeno sledování pohybů lidí založené na rozeznávání kloubů a kostí v reálném čase pomocí jediné kamery. Například ovládání virtuálních objektů pomocí pohybů tváře ale umožňuje použití přední i zadní kamery zařízení současně a sledovat lze až tři tváře zároveň.

Kromě ARKit 3 Apple letos představil další dva nástroje pro práci s rozšířenou realitou: RealityKit a Reality Composer. První z nich je vývojářská sada nástrojů pro fotorealistické generování virtuálních objektů umístěných do reálného prostředí a zahrnuje také trojrozměrný zvuk a realistické optické fenomény. Reality Composer je pak aplikace pro iOS, iPadOS a macOS, která pomocí jednoduchého systému „drag and drop“ umožňuje i vývojářům bez zkušeností s tvorbou AR aplikací testovat jejich AR objekty.

Zatímco ARKit 3 RealityKit slouží k tvorbě vysoce realistických virtuálních objektů pro rozšířenou realitu a jejich správnou interakci s reálným prostředím a lidmi, Reality Composer zjednodušuje vstup do vývoje AR. Apple tyto nástroje v současnosti pochopitelně předvádí na svých mobilních zařízeních, u nich je ale rozšířená realita ergonomicky poměrně limitovaná a z hlediska uživatelské zkušenosti nepůsobí zcela přirozeně.

Vzhledem k tomu, kolik času Apple vývoji nástrojů pro AR věnuje a také k faktu, že je pro něj intuitivní a pohodlná uživatelská zkušenost velmi důležitá, dává dobrý smysl představit zařízení, které by bylo schopno realitu o virtuální vrstvu rozšířit tak, aby si uživatel co nejméně všiml zprostředkujícího prvku. V případě kvalitnějšího zpracování, než jaké před pár lety uvedl Google s projektem Glass, můžou být takovým zařízením brýle.

Koncept AR brýlí od Applu (Foto: Taeyeon Kim/Behance)

Jednou ze samozřejmých aplikací rozšířené reality v brýlích je navigace, které Apple na letošním WWDC také věnoval významnou pozornost. Před několika dny jsme v článku popsali výrazné rozšiřování míry detailů v nové verzi Apple Maps a funkci Look Around jsme se svým realistickým dojmem z prostoru a zobrazováním příslušných informací přímo na fotografiích budov připodobnili k rozšířené realitě.

Komentáře