Inzerce      O nás     CzechCrunch  
Apple na nových billboardech propaguje svůj důraz na soukromí. Kousek od budov Googlu
Foto: Matt Eliott / Twitter

V poslední době patří soukromí uživatelů na platformách jednotlivých společností k těm nejdiskutovanějším tématům v technologickém světě. Nejedná se přitom vždy o seriózní diskuzi. Mnoho poznámek i z oficiálních zdrojů jsou spíše narážky a někdy i vtípky. Humor hraje v marketingových kampaních Applu už dlouho velkou roli a ne jinak je tomu u nových billboardů, co se objevily v Kanadě.

Všichni fanoušci Applu si jistě pamatují reklamní kampaň Get a Mac z druhé poloviny minulého desetiletí, v níž vystupovali dva muži reprezentující Mac a počítač s Windows. Reklamy byly vysílány jen v několika zemích, díky své zábavnosti se ale na internetu rozšířily do povědomí celého světa.

V současné éře okamžitého šíření informací a hlavně internetových memů pak mohou reklamy, které nějak chytře pobaví, velmi rychle získat velmi široké publikum. Není přitom vůbec podstatné, že se vlastně jedná jen o dva billboardy někde v Kanadě – jejich konkrétní umístění ovšem v celém vtipu tentokrát hraje velkou roli.

Billboard, který hlásá „We’re in the business of staying out of yours.“ (ve volném překladu „Naše práce je nezajímat se o tu vaši.“) byl totiž umístěn hned před hlavní budovou firmy Sidewalk Labs v Torontu. Sidewalk Labs spadá pod konglomerát Alphabet, kam patří především Google.

Druhý billboard v Toronto také obsahuje slovní hříčku, ale vzdal se už narážky na konkurenta Applu. Říká „Privacy is King“ (v doslovném překladu „Soukromí je král“) a je umístěn na ulici King Street. Naposledy Apple billboard se slovní hříčkou týkající se soukromí umístil v Las Vegas. Stálo na něm „Co se stane na tvém iPhonu, zůstane na tvém iPhonu“ a zjevně tedy narážel na známé přísloví o tom, že o tom, co kdo dělal v Las Vegas, se nemluví. Billboard se navíc objevil den před CES, největším světovým veletrhem spotřební elektroniky, pořádaným právě v tomto městě.

Apple má mezi velkými technologickými společnostmi v ohledu soukromí a bezpečnosti dat uživatelů v zásadě výhradní místo. Microsoft se k tématu příliš nevyjadřuje, o Facebooku většinou slyšíme ve spojitosti s velkými úniky dat a Google se usilovně snaží zbavit pověsti firmy, která vydělává prodejem soukromí svých zákazníků.

Craig Federighi (Foto: Apple)

Applu se naproti tomu vlastní sběr uživatelských dat snaží co nejvíce minimalizovat a když už, tak celý proces zcela anonymizuje a získané informace používá jen pro vývoj vlastních placených platforem a služeb. Konkurence jako Google a Facebook svoje služby nabízejí bezplatně z hlediska peněz požadovaných od uživatelů, ti ale v zásadě platí svými daty. Obě firmy se sice snaží o využívaní podobných nástrojů, jako Apple, musí mít ale alternativní zdroj příjmů ve formě prodeje cílené reklamy.

Nedávno se ředitelé Googlu i Facebooku, Sundar Pichai a Mark Zuckerberg, proti Applu ohrazovali, že je jeho přístup k soukromí elitářský, protože je dostupný jen „vyvoleným, kteří si mohou jeho zařízení dovolit“. Šéf softwaru Applu Craig Federighi na to reagoval nesouhlasem a poznámkou, že Apple se většinou nesnaží vytvářet luxusní, ale kvalitní produkty.

Komentáře