Inzerce      O nás     CzechCrunch  
Spoluzakladatel Applu Steve Wozniak většině lidí radí, aby pro ochranu soukromí přestali používat Facebook
Steve Wozniak (Foto: Cage Skidmore / Flickr)

TMZ jako jedno z největších bulvárních zpravodajských médií má daleko k reputaci seriózní novinářské organizace, někdy se mu však podaří získat zajímavé informace. Tentokrát s jeho reportéry promluvil Steve Wozniak a navrhl, že většina lidí by – stejně jako on sám – měla pro ochranu svého soukromí najít alternativu k Facebooku.

Vedoucí pracovníci Googlu a Facebooku Apple kritizují za údajné elitářství, protože soukromí prý nabízí pouze uživatelům jeho drahých produktů. Sundar Pichai z Googlu argumentoval, že jeho společnost nabízí ochranu soukromých dat i svým zákazníkům využívajícím bezplatné služby, což je s ohledem na jeho byznys model poněkud zkreslující tvrzení. V zásadě totéž pak řekl i ředitel pro globální záležitosti Facebooku Nick Clegg.

Steve Wozniak, známý svou praktičností spíše než loajalitou k určité značce, si ale myslí téměř pravý opak. Podle něj „je hodně různých typů lidí a některým výhody Facebooku stojí za ztrátu soukromí.“ „Ale pro hodně lidí jako já, moje doporučení je najít způsob, jak z Facebooku odejít.“ V návaznosti na to řekl, že je ochotný zaplatit za to, aby jeho data nebyla s nikým sdílena a „zadavatelům reklamy je můžou dát všichni ostatní.“

Ve světle apelu sociální sítě na inkluzivitu a všeobecnou dostupnost a otevřenost lidem nezávisle na jejich sociální skupině a finančním možnostem se možná jedná o poněkud kontroverzní tvrzení.

Původní otázka TMZ směřovala k obecnějšímu tématu soukromí v dnešním světě, kde mají naše mobilní zařízení přinejmenším z technologického hlediska schopnost svoje uživatele poslouchat i v době, kdy si toho nejsou vědomi. Wozniak tyto obavy, které by se ještě před několika lety mohly zdát jako výsledky konspiračních teorií, sdílí a říká, že si někdy vůbec není jistý soukromí svých konverzací.

Lidé podle spoluzakladatele Applu většinou očekávají vyšší úroveň soukromí, než jakou opravdu mají. To je pravděpodobně také jeden z důvodů, proč jsou ochotni svá data zahrnující i zdánlivě banální informace o tom, kterým stránkám a příspěvkům dali To se mi líbí, dobrovolně sdílet. Poměrně rozšířené je také pojetí vlastního soukromí jako nedostatečně zajímavého pro velké korporace, jež by proto neměly jevit zájem o zneužití důvěry svých uživatelů.

Steve Wozniak (Foto: Thomas Hawk / Flickr)

Podobné úvahy se přitom ukázaly jako liché minimálně po odhalení skandálu Cambridge Analytica na začátku minulého roku. I poté pak Facebook a jiné sociální sítě prošly několika dalšími případy výrazného porušení soukromí svých uživatelů. Zuckerbergova společnost i Google se v posledních měsících snaží pracovat na zlepšení této situace, sám Wozniak ale řekl, že „to nejde zastavit“.

Před pár dny se například díky únikům informací zjistilo, že Google svoje domácí reproduktory používá k poslouchání uživatelů i v případech, kdy nevyslovili příslušný příkaz. Některé z takto nahraných promluv a konverzací pak dokonce analyzují lidští pracovníci. Google v reakci na odhalení svoje jednání nepovažuje za chybné, ale za nutnost pro zlepšování služeb a umělé inteligence.

Problém ochrany soukromí se samozřejmě netýká pouze sociálních sítí a vyhledávačů a několikrát se kvůli sledování nevědomých uživatelů ve zprávách objevilo i Amazon Echo a Samsung se svými chytrými televizemi. Ani Apple není zcela bez úhony, když se před časem objevila například chyba videohovorů FaceTime, jež při vykonání určitých kroků umožnila sledovat obraz z kamery druhé strany ještě před přijetím hovoru a nyní kvůli podobnému problému dočasně zablokoval funkci Vysílačka.

Wozniak, jeden z průkopníků počítačových technologií, v minulém roce Facebook přestal používat. Předtím, než svůj účet zrušil, napsal: „Opouštím Facebook. Přinesl mi více zlého než dobrého. Apple poskytuje bezpečnější prostředky pro sdílení informací o sobě. Pořád můžu pracovat se starým emailem a textovými zprávami.“

Komentáře