Inzerce      O nás     CzechCrunch  
Výsledky vyhledávání v App Storu prý příliš často upřednostňují aplikace Applu. Ten nesouhlasí

Vezmeme-li v potaz jejich konkurenceschopnost, existují pouze dvě mobilní platformy/operační systémy – iOS a Android. To mimo jiné znamená, že dvě společnosti, které je provozují, jsou v zásadě oligopolní a prakticky totálně ovládají trh. Apple byl nedávno nařčen z toho, že prý svou pozici zneužívá a nyní se objevily další možné důkazy ve prospěch této stížnosti. Americké Ministerstvo spravedlnosti ve spojitosti s tím započalo vyšetřování všech velkých technologických společností.

V březnu letošního roku Spotify na Apple podalo oficiální stížnost, protože má na App Storu zvýhodňovat vlastní aplikace na úkor konkurence. O necelé dva měsíce později se to rozhodla vyšetřit Evropská komise a obecněji se rozvinula diskuze o postavení Applu i dalších technologických gigantů na trhu. Deník The Wall Street Journal teď zveřejnil report, podle nehož se ve výsledcích vyhledávání na App Storu aplikace Applu skutečně objevují častěji, než by měly.

Při vyhledávání standardích nástrojů jako například mapy se aplikace Applu jako první z výsledků objevovaly více než v 60 % případů, což může být způsobeno zkrátka popularitou základních funkcí platformy. Když se ovšem vyhledávaly aplikace typu, který Applu generuje zisk, ty jeho byly na prvních příčkách výsledků až v 95 % případů.

Apple na report přímo reagoval vlastním testováním vyhledávání a prý došel k jiným výsledkům, neposkytl ale žádné detaily. Jako důvod, proč jsou jeho aplikace při hledání viditelnější než konkurence, uvedl chování uživatelů. Prý App Store někdy používají k hledání nainstalovaných aplikací, které chtějí spustit. „Toto užívání zákazníky je příčinou proto, že má Apple ve vyhledávání vysoké umístění a je to stejný důvod, jako pro vysoká umístění Uberu, Microsoftu a mnoha dalších,“ napsal Apple v oficiálním vyjádření.

Nezávisle na tomto konkrétním případě, ale na základě obecnějších témat současné diskuze kolem vlivu velkých technologických firem na trh antimonopolní oddělení amerického Ministerstva spravedlnosti započalo vyšetřování dominantních hráčů technologického sektoru. Jedním z hlavních cílů má být zhodnocení praktik online platforem dominujících na poli vyhledávání, sociálních sítí a prodeje.

Jedná se pouze o první fázi snahy Ministerstva spravedlnosti prozkoumat současnou situaci na technologickém trhu, která nutně nepředpokládá nějaké problémy. Není tedy vytyčený ani žádný hlavní cíl kromě obecného zodpovězení otázky, zda existují nějaké problémy s monopolizací, se kterými je třeba něco udělat. Jednním ze zájmů je tak přirozeně rychlý růst technologických firem a jejich expanze do nových oblastí.

Foto: Clément Soulmagnon / Behance

Co se týče Applu, vyšetřovatele bude zajímat, jestli se nedopustil nějakých nelegálních monopolizačních taktik. Z podobného důvodu už fungování firmy zkoumá Federální obchodní komise a oba vládní orgány tedy mají spolupracovat a zaměřit se na různé aspekty.

Spolu s uvedením vlastních výsledků testování vyhledávání Apple také přiblížil způsob, jak tato funkce funguje. Umístění aplikací ve výsledcích hledání je závislé na celkem 42 faktorech, přičemž většina zůstává utajených, aby je někteří vývojáři nemohli zneužívat. Hlavními měřítky určujícími viditelnost dané aplikace při hledání jsou ale počet stažení, hodnocení, relevance a chování uživatelů. Chování uživatelů je pak nejdůležitější a označuje četnost, s jakou danou aplikaci z výsledků vyberou a zároveň ji stáhnou.

Komentáře