Inzerce      O nás     CzechCrunch  
Apple si měl v chystané The Flow Building na Václavském náměstí pronajmout prostory. Patrně pro regionální centrálu
The Flow Building na Václavském náměstí v Praze (Foto: Flow East)

Apple v Česku postupně rozšiřuje své působení, jedná se ale o běh na dlouhou trať. To znamená, že jsme se dostali do druhé vlny vydávání nových produktů, můžeme nakupovat online na lokalizovaném webu a používat Apple Pay, nestanovíme však dostatečně velký trh pro samostatný kamenný obchod. Mnohem více cupertinskou firmu zajímají čeští počítačoví vědci.

Příliš zajímavým trhem ostatně pro Apple není Evropa jako celek – je v ní pouze 10 Apple Storů a v blízké budoucnosti se další nechystají. Naopak poměrně výrazná expanze probíhá v Číně a Indii, rychle rostoucích ekonomikách se zvyšující se úrovní života a v důsledku také počtu potenciálních zákazníků.

Když se premiér Andrej Babiš a jeho tým v lednu setkali s Timem Cookem, kromě informací o dobré ekonomické situaci Česka a návrhu postavit v Praze kamennou prodejnu zazněla také chvála na zdejší vědce z oblasti umělé inteligence. Apple, stejně jako Microsoft nebo IBM, jejich schopnosti využívá už nějakou dobu a podle interních informací českého Forbesu se tato spolupráce má výrazně rozšířit.

Andrej Babiš Cookovi v únoru navrhl postavit v Praze Apple Store

Přímo na Václavském náměstí si prý totiž pronajal 5 000 metrů čtverečních v budově Flow Building vznikající na rohu náměstí a Opletalovy ulice. Nedávno se ukázalo, že tři spodní patra zde obsadí prodejna populární irské módní značky Primark. Ta si zároveň podle nejmenovaného zdroje měla vyjednat prodejní exkluzivitu, takže ani ve vyšších patrech nemůže být další obchod.

Místo toho lze očekávat, že tam Apple z Budapešti přesune svou regionální centrálu a rozšíří tak své pražské aktivity v již existujícím vývojovém centru. Zároveň to znamená, že se tam nemůže objevit Apple Store, o kterém veřejnost od lednového návrhu nic další neslyšela.

Podle ministra průmyslu a obchodu Karla Havlíčka, kterému dal Babiš záležitost na starost, jednání o oficiálním českém Apple Storu stále probíhá a v současnosti je ve fázi domluvy možného zařazení Prahy do „střednědobé expanzní strategie společnosti“. To znamená, že i když budou jednání úspěšná, minimalistické prosklené prostory s velkým logem Applu v čele Češi ve své zemi neuvidí ještě přinejmenším několik let.

Svůj Apple Store má i Bangkok, jehož počet obyvatel se ale blíží celému Česku

I nadále tak budou muset v případě zájmu zavítat do německých Drážďan nebo rakouské Vídně, jimž mimochodem samotná přítomnost Apple Storu neposkytuje nějaké zvláštní postavení. Pro další země, kde kamenné obchody Applu jsou, stále platí zařazení do pozdější vlny spuštění prodeje nových zařízení (v níž je i Česko) a netěší se privilegiím jako rychlejší zařazování nových služeb.

V Česku relativně pravidelně vznikají reklamy Applu a poměrně dlouhodobě probíhá spolupráce na technologické úrovni. Obě tyto skutečnosti ovšem nemají žádnou spojitost s kupní silou země, která je jedním z rozhodujících faktorů při rozšiřování prodejní strategie firmy.

Komentáře