Inzerce      O nás     CzechCrunch  
Lidé si jeden iPhone nechávají až tři roky. Podle analytiků jim chybí inovace
Foto: Apple

iPhone je stále jediným telefonem v několika modelech, který je schopen svými prodejními čisly konkurovat mnohem širším portfoliím jiných značek. Lidé si jich ale poslední dobou kupují stále méně, ne kvůli přecházení ke konkurenci, jako spíš proto, že si se stejným telefonem vystačí podstatně déle, než dříve.

Snižující se prodeje byly identifikovány jako jeden z možných důvodů pro zvyšování jejich ceny. Vyšší ceny lze zase celkem snadno určit jako důvod pro menší ochotu uživatelů přecházet na nová, výrazně dražší, zařízení. Proto je zdaleka nejprodávanějším z aktuálních modelů iPhonů XR, který má z většiny stejný hardware jako modely XS a XS Max, jen jeho tělo je vyrobeno z hliníku místo oceli, místo OLED displeje má LCD a na zadní straně se nachází pouze jedna čočka fotoaparátu.

Nejedná se o vyčerpávající výčet rozdílů, těch dalších si ale všimne jen malé procento uživatelů. Totéž ostatně do velké míry platí i pro zmíněné „kompromisy“ iPhonu XR, které jsou vzhledem k jeho podstatně nižší ceně zjevně akceptovatelné. Stále se však jedná o telefon blížící se té nejvyšší cenové kategorii, aniž by poskytoval zjevné výhody oproti loňským nebo předloňským verzím.

iPhony XS a XS Max designem i cenou odpovídají spíše luxusnějšímu zboží než zařízení pro masy

Zpráva společnosti Strategy Analytics říká, že průměrný iPhone je v současnosti 18 měsíců starý. Zařízení konkurenčního Samsungu mají v průměru 16,5 měsíců, přičemž jedním z důvodů může být širší nabídka zahrnující i střední a nižší třídu zařízení, jejichž majitelé mohou být ke koupi nového snadněji přesvědčeni větším prostorem pro zlepšení. Už nějakou dobu se v nich například objevují bezrámečkové displeje, jež jsou u Applu stále výsadou telefonů s cenovkou nad 20 tisíc.

Podle analytiků až pětina zákazníků očekává, že jim telefon vydrží tři roky a déle a pouze 7% dotazovaných mají v plánu při koupi nového iPhonu nebo telefonu jiné značky utratit nad 1000 dolarů (23 tisíc kč). Důvodem pro to má být nízká vnímaná míra inovací v novýc zařízeních, což platí napříč všemi značkami.

Telefony se zkrátka ve svém vývoji dostaly do bodu, kdy se zásadně snížil prostor pro jejich vylepšování. Stále výkonnější procesory a menší rámečky kolem displeje pro čím dál tím větší část uživatelů nestanoví významnou změnu a při každodenním používání mohou být snadno irelevantní. Dalšími výraznějšími kroky by měly být přechod na mobilní sítě nové generace a snad skládací telefony, nástup 5G ale bude trvat několik let a skládací telefony budou i po snížení aktuálně astronomických cen nejspíš zvláštností pro malé procento nadšenců.

Na službách jako a Apple Music, Apple Pay, iCloud a další Apple v minulém čtvrtletí vydělal 11,5 miliardy dolarů

Apple i další firmy proto silně investují do vývoje služeb a jiných platforem jako Apple Watch a s nimi spojené zdravotnictví. Nedávno byla ve Spojených státech spuštěna Apple Card, za pár měsíců přijde televizní streamovací služba Apple TV+, Apple Music neustále roste. Apple postupně přechází ze závislosti na příjmech z prodejů iPhonů a zároveň říká, že zvyšování zisků není jeho hlavní prioritou.

Komentáře