Inzerce      O nás     CzechCrunch  
Smlouva umožňující Applu oficiálně prodávat na Amazonu možná porušuje antimonopolní zákony
Jeff Bezos (Foto: Amazon)

Zdá se, že se v poslední době spojení obrovských korporací a jednotlivých platforem ovládajících celé příslušné trhy začíná více řešit téma monopolních taktik některých firem. Americká Federální obchodní komise (FTC) nyní možný problém monopolizace vidí ve smlouvě Applu s Amazonem, který ke konci minulého roku začal v největším internetovém obchodě na světě přímo nabízet svoje produkty.

Jak jsme informovali loni v listopadu, zařízeních Applu se na Amazonu nacházelo jen málo a pouze v nabídkách prodejců třetích stran. To znamenalo jednak nejednotné ceny a jednak nezaručenou kvalitu doručeného zboží. Apple se tomu tedy chtěl vyhnout a s firmou Jeffa Bezose uzavřel smlouvu umožňující mu v internetovém obchodu nabízet zboží přímo z vlastního dodavatelského řetězce. To znamenalo vymizení prodejců třetích stran, kteří nedostali autorizaci od Applu.

Kromě potenciálně nespolehlivých prodejců a šedého trhu to ovšem znamenalo také konec obchodování mnoha menších byznysů, které například nabízely repasované produkty nebo starší modely, z oficiální nabídky Applu už vyřazené. Vzhledem k tomu, že podobní prodejci často nemusí mít vlastní internetový ani kamenný obchod, pro ně tento krok mohl znamenat výraznou ztrátu. Příliš situaci nemuselo zlepšit ani upozornění několik měsíců předcházející samotnému vyřazení.

Magazínu The Verge se podařilo jednoho takového kontaktovat. John Bumstead, jež prodával repasované MacBooky, nedávno oslovili právníci a ekonom z FTC s otázkami ohledně toho, jak smlouva Applu a Amazonu ovlivnila jeho obchod. Zajímalo je, jak velkou část Bumsteadova byznysu nabídky na Amazonu stanovily a jaký dopad mělo jeho vyřazení ze systému dominantního internetového obchodu.

FTC před několika dny Amazon požádala o záznamy o prodejních číslech produktů, které přímo on nenabízí. Nelze potvrdit, že je to spojeno s diskutovaným vyšetřováním, mohlo by to ale sloužit k zjištění velikosti trhu, jaký smlouva dvou gigantů ovlivnila. Nezávisle na těchto číslech se ovšem podle expertů na antimonopolní legislativu vskutku může jednat o porušení zákona.

První generace MacBooku Air

Je nelegální uměle nastavovat ceny produktů a nedovolit konkurenci nabídnout levnější alternativu a stejně tak mohou být potrestány firmy, které z trhu vytěsňují ostatní cíleným ztěžováním prodeje. V případě Applu povolujícího na Amazonu prodávat pouze „autorizovaným prodejcům“ schváleným na základě kritérií jako i minimální cena se může tak jednat o taktiku zákazu prodeje obchodům nabízejícím tytéž produkty za lepších finančních podmínek.

Ačkoliv americký maloobchodní gigant nabízí program prodeje repasovaných zařízení, prodejci opět musí splnit určitá kritéria týkající se minimálních ročních nákupů, jimž většina malých prodejců není schopna dostát. Nové nabídky se pak zaměřují nanejvýš na pár let stará zařízení a starší, cenově dostupnější MacBooky tak z Amazonu zcela zmizely.

Komentáře