Inzerce      O nás     CzechCrunch  
Úřad po Applu i Googlu chce do navigací přidat upozornění na přejezdy. Firmy jej již 3 roky ignorují

Chytrý telefon nahradil celou řadu specializovaných zařízení, přičemž jedním z nich je i GPS navigace. Separátní navigaci už má dnes málokdo a valná většina lidí spoléhá při jízdě autem na mapy ve svém telefonu. Apple či Google se tedy postupem času staly společnostmi, které mají svůj díl zodpovědnosti i za bezpečnost na silnicích. Tuto zodpovědnost ale možná neberou tak vážně, jak by si některé úřady představovaly. Své k tomu může říci americký federální výbor zaměřený na bezpečnou přepravu, jehož žádost technologičtí giganti již tři roky ignorují.

Poté, co v roce 2015 došlo v kalifornském Oxnardu k fatální srážce kamionu s vlakem, při níž zemřel strojvedoucí, federální vyšetřovatelé, kteří se případem zabývali, odeslali oficiální žádost Googlu, Applu, Microsoftu a dalším 11 společnostem, aby do svých navigací přidaly informace o vlakových přejezdech. K nehodě totiž podle všeho došlo jednoduše tak, že si zmatený a unavený řidič přejezdu nevšiml. Jelikož stále více řidičů spoléhá právě na svou navigaci, úřad vyhodnotil za zásadní, aby uživatelé byli na přejezdy upozorňováni právě ve svých navigačních mapách.

Od žádosti směřované na technologické giganty uběhly již tři roky a Google ani Apple upozornění na přejezdy do svých map nepřidaly, což některé americké úřady pobuřuje. K smrtelným haváriím na železničních přejezdech dochází bohužel po celém světě poměrně často a z Washingtonu se ozývá, že technologičtí giganti ignorují svou moc alespoň části nehod zabránit.

Google se k problematice vyjádřil v tom smyslu, že o doporučení ví a zvažuje jej, ale množství zobrazovaných informací a upozornění je potřeba pečlivě balancovat tak, aby byly mapy a navigační aplikace přehledné a uživatelům se s nimi dobře pracovalo. Přemíra informací totiž může člověka jednak otrávit, ale hlavně může dojít k tomu, že je pak uživatel zkrátka nedokáže pobrat všechny.

Téměř žádná jiná ze 14 oslovených společností na doporučení úřadu ani dotazy novinářů nereagovala. Výjimkou je nizozemský TomTom, který ve svých navigacích na přejezdy upozorňuje. Mezi uživateli chytrých telefonů má ale tento výrobce mizivý podíl a ve výsledku je tedy zásadní právě to, jak na podobná bezpečností doporučení reagují firmy jako Google či Apple.

Ve věci se naráží i na střet mezi experty na bezpečnost a odborníky na uživatelské rozhraní, kteří mají své představy o tom, jak má vypadat intuitivní a dobře použitelná aplikace. Ideální řešení pravděpodobně neexistuje. Je ovšem patrné, že velkým technologickým firmám přibývá s tržím podílem a ekonomickým ziskem také zodpovědnost. Apple, Google, Microsoft či třeba Facebook tedy budou podobným požadavkům ze strany úřadů a regulátorů logicky čelit čím dál častěji.

Komentáře