Inzerce      O nás     CzechCrunch  
Apple mění vyhledávací algoritmus v App Storu. Těžit z toho budou vývojáři třetích stran

Apple relativně často čelí nepodloženým obviněním, že na App Storu zvýhodňuje své vlastní aplikace na úkor konkurenčních, což má podle některých výrazně omezovat ostatní aplikace (ať už malé či velké). Typickým příkladem může být Spotify, které Apple nařklo z toho, že mu „komplikuje situaci na App Storu“ z důvodu jejich finančních pravidel – Spotify totiž muselo svou cenu za předplatné nadstavovat o cca tři dolary, protože přibližně 30 procent z prodeje plynulo Applu.

Podobně se vyjádřila i jednička na poli streamování televizního obsahu – Netflix. A údajně mělo jít o další aplikace, u kterých Apple cítil hrozbu. Ostatně se k tomu před časem vyjádřil i jeho bývalý zaměstnanec Phillip Shoemaker, který o sobě tvrdí, že situaci ohledně schvalování aplikací a následných postupů s nimi zná velmi dobře. Prý hrál hlavní roli „strach“ z toho, že aplikace třetích stran budou využívanější než ty systémové, což Apple logicky nechtěl jen tak dovolit.

Šlo tak o poměrně zapeklitou situaci, na které bylo možné pohlížet ze dvou stran. Jedna skupina lidí souhlasila s vyjádřením Spotify nebo Netflixu a podporovala, aby se celá věc více prošetřila, druhá skupina naopak hájila přístup Applu, jelikož jde o jeho vlastní online obchod, na kterém si – zjednodušeně řečeno – může stanovovat vlastní pravidla. Tak či tak, cupertinská firma se nyní rozhodla k poměrně zásadnímu kroku – upravila vyhledávací algoritmus.

Na toto téma mluvili Phil Schiller a Eddy Cue v rozhovoru pro New York Times, během kterého zdůraznili, že úprava algoritmu má omezovat aplikace, které pochází přímo od Applu. Není to ovšem tak, že pokud uživatel zadá klíčové slovo „mail“, vyběhne mu x jiných aplikací a systémová aplikace Mail až mezi posledními. Jde o jiný princip.

Problém byl totiž v tom, že pokud uživatel hledal aplikace například podle klíčového slova „music“, narazil nejen na Apple Music (což je logické), ale také až na sedm různých aplikací Applu, které se s „hudbou“ nutně nepojí. Podle vyjádření Applu to mělo být vzhledem k rankingu a faktu, že se aplikace od jednoho vývojáře objevují společně (užitečné například v rámci „office“, když vyjedou všechny aplikace balíčku od Microsoftu). Apple si ovšem uvědomil, že je toho někdy až moc.

Phil Schiller

Jedno je jasné: algoritmus je změnen. Nyní je však otázkou, jak se to projeví. Skutečně se uživateli po vyhledání slova „music“ objeví Apple Music a hned za ním Spotify a další konkurenční služby? Vystaví se gigant pod vedením Tima Cooka takovému „risku“?

Komentáře