Inzerce      O nás     CzechCrunch  
Obrovský pokrok v mobilní filmařině. Apple ukazuje schopnosti kamer nových iPhonů 11 Pro
Nové iPhony podle prvních ohlasů vyskočily na vrchol nástrojů pro mobilní fotografii

Zdaleka nejvíce prostoru při představování nových iPhonů 11 a 11 Pro dostaly jejich kamerové systémy. Jednak proto, že mnoho jiného se oproti předchozím generacím nezměnilo a jednak mají být důležitým krokem nejen dohánění, ale předhánení konkurence. iPhone má už dlouho status nejlepšího telefonu pro natáčení videa a zveřejněné „kamerové testy“ nových modelů 11 Pro tuto mají tuto pozici potvrdit.

Nezávislá kinematografie se už dlouho místo drahých profesionálních kamer uchyluje k natáčení na DSLR fotoaparáty. Ty ovšem mohou pro produkce s naprosto minimálním rozpočtem nebo využívající takzvané guerilla techniky natáčení na veřejnosti stále představovat problematická zařízení. Z těchto i dalších důvodů se v posledních letech začíná poměrně stabilně rozšiřovat kategorie „mobilní kinematografie“.

Jejím prvním výraznějším úspěchem byl film Tangerine od režiséra Seana Bakera, který byl natočen na iPhony 5s a patřil k nejdiskutovanějším filmům na festivalu nezávislého filmu v Sundance, největším svého druhu. O pár let později na telefony Applu začal svoje filmy točit i Steven Soderbergh, oceňovaný režisér, jehož projekty se rozhodně nepotýkají s extrémně nizkými rozpočty. Filmy Nepříčetná a letošní High Flying Bird poměrně vědomě využívají specifickou estetiku videa z telefonu a Soderbergh oceňuje jednoduchost a všestrannost iPhonu.

iPhone 11 Pro se snaží poskytnout právě zkušenost vzdalující se amatérskému domácímu videu a cílící přímo na další rozvoj mobilní kinematografie. Poměrně jednoznačně zřejmé to bylo v prezentaci, jejíž součástí byla i nová verze aplikace Filmic Pro umožňující natáčet několika kamerami nových telefonů zároveň. Jako legitimní nástroj filmařů pak mohl iPhone Pro 11 působit také z představených „kamerových testů“, které byly nyní zveřejněny i v samostatném videu.

Na velké obrazovce při plném rozlišení lze samozřejmě stále jednoznačně poznat, že se nejedná o záběry ze senzoru odpovídajícího dražším fotoaparátům, natož profesionálním kamerám. Ovšem už samotný fakt, že je to potřeba zmínit a specifikovat přitom náročnější podmínky, dokazuje, jak daleko kamerové technologie v iPhonech dospěly.

Steven Soderbergh v roce 2013 (Foto: Julien Chatelain / Flickr)

4K video je plynulé a obsahuje mnoho detailů i v zadních plánech obrazu. Digitální šum se i v nočních scénách při špatném počasí drží na minimu a vysoký dynamický rozsah naopak v prosluněném dni zajišťuje přirozenou barvu nebe i při natáčení proti světlu. Barvy prostředí, předmětů i kůže působí ve všech podmínkách přirozeně a iPhone dobře zvládl i náročný přechod z tmavší místnosti na střechu zalitou sluncem.

Ačkoliv se novější iPhony nejvyšších řad přibližují cenám, které by filmová produkce zaplatila za zapůjčení skutečně profesionálních, jednoúčelových zařízení, stále mohou pro mnohé představovat zajímavou nabídku. Jednak mohou prostě být každodenními telefony filmařů a jednak poskytují rychlost, jednoduchost a efektivitu natáčecího procesu, které podle Soderbergha tradiční filmová technika není schopna nabídnout.

Komentáře