Inzerce      O nás     CzechCrunch  
Jony Ive se stal subjektem portrétu Andrease Gurského, autora druhé nejdražší fotografie v historii

Jony Ive má rád své soukromí a z mnoha jeho předchozích vyjádření je poměrně zřejmé, že nepreferuje být středem pozornosti. Něco jiného ovšem je být subjektem jednoho z několika málo portrétů věhlasného fotografa. Letos končící hlavní designér Applu se tak objevil na fotografii Andrease Gurského pořízené na zakázku pro londýnskou Národní portrétní galerii.

Portrét pojmenovaný prostě Jonathan Ive vznikl v Apple Parku, sídle společnosti, v březnu letošního roku a legendárního tvůrce zachycuje při vyhlížení z prosklené stěny budovy. Ive je celý v bílém a ačkoliv je centrem pozornosti fotografie, zabírá pouze její malou část. Je obklopen z většiny obrovskými skleněnými, ocelovými a betonovými plochami, které svým barevným schématem a komplexními odlesky navozují až pocit nemožného prostoru.

Podobný styl je pro německého fotografa Andrease Gurského typický. Nejčastěji se předměty jeho děl stávají velké, různými způsoby jednolité prostory. Ty umělec navíc často v počítači upravuje tak, aby ještě zdůraznil jejich rozsah a postavil je na hranici přirozeného realismu média a abstrakce.

Andreas Gursky a Jony Ive při odhalení portrétu

Například jedna z nejznámějších Gurského fotografií Rhein II, která v roce 2011 nastavila částkou 4,3 milionu dolarů rekord jako nejdráže vydražená fotografie v historii (v roce 2014 byla překonána), představuje až minimalistické zachycení řeky Rýn. Detaily vody, trávy a nebe se v ní díky geometricky přesné kompozici přelévají do několika barevných pásů, ztrácejíc svůj původní charakter.

Podobně působí, barevně takřka totožné jako u Rhein II, obšírné a minimalistické prostory Apple Parku, jinak těžko identifikovatelné obrysy reálné budovy ovšem narušuje jediná postava člověka, jenž se výrazně podílel na jejím vzniku. Galerie tedy říká, že Jonathan Ive je stejně tak o samotném designérovi jako o Applu, jedné z největších technologických firem na světě. Zároveň má vyjadřovat oboustranný obdiv mezi Ivem a Gurskym.

Portrét s názvem „Jonathan Ive“ byl vytištěn ve velikosti 136 x 102 cm (Foto: Andreas Gursky)

Ive řekl: „Jsem posledlý Gurského prací už několik desítek let a živě si pamatuji vzrušení z našeho prvního setkání před sedmi lety. Jeho velmi specifická a objektivní prezentace toho, co vidí, ať už se jedná o obšírné krajiny nebo rytmus a repetitivnost polic supermarketu je krásná a zároveň provokativní. S vědomím, že portréty vytváří jen zřídka, je to pro mě velká čest.“

Důvod Iveovy fascinace díly německého fotografa není těžké identifikovat. Oba zjevně zajímá estetický minimalismus skrývající často až překvapivou komplexitu a nebylo by příliš překvapivé, kdyby se jeden druhým inspirovali. Celý Apple Park ostatně blízko odpovídá jazyku, který jeden z nejvlivnějších žijících lidí v oblasti technologií použil pro popis Gurského tvorby.

Apple Park, ústředí Applu (Foto: Daniel L. Lu / Wikimedia Commons)

Také on obdivuje význam a dílo subjektu svého nejnovějšího portrétu, jediného, co kdy vytvořil na zakázku. „Bylo to on, kdo našel formu pro technologickou revoluci započatou Applem a jeho estetika se podepsala na celé generaci. Obdivuji jeho nesmírnou vizionářskou sílu a pokusil jsem se ji vyjádřit ve svém portrétu,“ řekl o Iveovi Gursky.

Portrét Jonathan Ive od Gurského byl zařazen do trvalé sbírky Národní portrétní galerie a je tedy kdykoliv dostupný ke zhlédnutí veřejnosti.

Komentáře