Inzerce      O nás     CzechCrunch  
Spotify i přes rostoucí popularitu nemá důvěru trhu. Ke ztrátě postavení by prý stačila jediná chyba
Daniel Ek, CEO Spotify

Spotify je z hlediska globálního počtu platících předplatitelů největší streamovací službou na světě a její popularita i příjmy se neustále zvyšují. Přesto analytici, akcionáři i lidé s jejími operacemi úzce spojení nejsou ze současného stavu příliš nadšení. Člověk z poslední zmíněné skupiny dokonce magazínu Fortune řekl, že by švédské firmě stačilo jediné pochybení na to, aby ztratila svoje výsadní postavení na trhu.

Streamovací služby se rozšířily jako reakce na rychle klesající zájem o fyzické i digitální kopie hudebních děl a nárůst pirátství. Ani ty nejchytřejší nelegální zdroje nejsou pro dominantní část posluchačů schopné konkurovat možnosti snadného přístupu k milionům skladeb prakticky kdykoliv a odkudkoliv. Celý model ovšem musí fungovat také jako spolehlivý zdroj příjmů, jak pro provozovatele služeb, tak pro nahrávací studia a samotné umělce.

Streamování se má ještě v tomto roce stát hlavním zdrojem příjmů hudebního průmyslu, Spotify a další nicméně bývají stále kritizováni za příliš nízké částky vyplácené držitelům autorských práv. Důvodem pro to je podle některých špatně nastavený systém vyplácení, ale také nízko nastavené ceny předplatného. Z těchto aspektů dále vyplývá čistý zisk.

Při poslechu Spotify lze snadno přecházet mezi zařízeními i platformami

Velké technologické firmy jako Apple nebo Amazon si mohou dovolit podstatně jiné typy investic než společnost, pro níž je streamovací platforma hlavním produktem a zdrojem příjmů. Někteří analytici tvrdí, že zefektivnění byznysu a zvýšení zisku by Spotify potřebovalo ještě snížit honoráře vyplácení majitelům autorských práv. Tuto možnost nahrávací společnosti samozřejmě odmítají, obzvlášť proto, že konkurence o nic podobného podle všeho neusiluje. Stejně tak v zásadě nepřichází v úvahu zvýšení cen předplatného, protože by k alternativám mohli přejít zase uživatelé.

Spotify má přibližně po roce na akciovém trhu hodnotu 21 miliard dolarů a Fortune ho umístil na páté místo žebříčku firem s nejvyššími šancemi na dlouhodobý růst. V prvním letošním pololetí se ale společnost Daniela Eka, jehož hodnota má být dvě miliardy dolarů, po dvou ziskových čtvrtletních opět vrátila ke ztrátám. Služby Applu, mezi nimiž je i Apple Music, naproti tomu už nějakou dobu stále rostou a ukrajují si čím dál tím více procent z celkového obratu.

Analytik Deutsche Bank Lloyd Walmsley řekl: „Můžeme uvažovat o způsobech, jak by Spotify mohlo do svého byznysu jednou zahrnout produkty s vyššími maržemi. Prostě jsme ale neviděli žádné reálné znaky, že se tohle stane.“ Jedním z pokusů o to může být poměrně výrazná investice firmy do tvorby vlastních podcastů. Tento formát v posledních letech rychle získává na popularitě, ale otázkou je, jestli bude schopen problém Spotify vyřešit.

Mezi přednosti Spotify patří playlisty například podle činnosti nebo nálady

Jako další možnost vidí Cecilia Qvistová, globální šéfka trhů společnosti, další expanzi, k níž je stále poměrně mnoho prostoru. Například v Japonsku jsou stále velmi oblíbené fyzické nosiče, jeho hlubší obeznámení s pohodlností streamovacích služeb tak skýtá potenciál pro významný růst. Dalším potenciálně zajímavým trhem je Brazílie, zde však stále chybí dostatečné technologické zázemí. Celkem je Spotify momentálně dostupné v 79 zemích, zatímco Apple Music ve 110.

V současnosti má Spotify, i když je dostupné v menším počtu zemí, celkem skoro dvojnásobně množství předplatitelů oproti Apple Music. Neplatí to ovšem například pro USA, momentálně největší jednotlivý trh pro streamovací služby (v Číně vládne služba od firmy Tencent). V zájmu uživatelů i umělců přitom je, aby spolu služby soupeřily, ale jedna druhou nevytlačovala.

Komentáře