Inzerce      O nás     CzechCrunch  
Apple do svých map investoval miliardy dolarů. Od začátku prý k cílům patřilo soukromí a bezpečnost
Apple Mapy často nabízejí lepší verze funkcí oproti Googlu, ale v mnohem omezenějším měřítku

Apple Mapy byly spuštěny už před sedmi lety, přesto si u mnohých stále tak docela nenapravily reputaci zkaženou hned na začátku. I když už dávno neplatí, že podle map výrobce iPhonu jeden nikdy neví, kam dojde, stále v mnohem zaostávají za Googlem. Apple se přesto usilovně snaží situaci změnit, což dokazují jeho investice – za vývoj map utratil už miliardy dolarů.

Mapy od Googlu měly obrovský časový náskok. To jim umožnilo jednak získat více a detailnějších podkladů a jednak si vybudovat uživatelskou základnu, která pak neměla příliš důvodů měnit. Přesná čísla používání map od Googlu a Applu na iOS nejsou známá, společnost je neposkytla ani na žádost soudu s tím, že data o popularitě aplikací třetích stran nesbírá.

Žádost byla součástí souboru otázek, které Apple dostal v rámci vyšetřování, zda nezvýhodňuje v App Storu vlastní aplikace na úkor jiných. Jednou z odpovědí firmy byla právě informace o miliardových investicích do vývoje vlastních map od jejich uvedení v roce 2012. Jak zmiňuje Business Insider, na dotazy soudu reagoval Kyle Andeer, viceprezident korporátního práva Applu.

Apple letos představil vlastní verzi Street View nazvanou Look Around

Nějaké číslo naznačující úspěšnost Google map a jim blízkému Waze se ale přeci jen objevilo. Podle Andeera byly tyto aplikace v průběhu posledních let zaznamenaly stovky milionů stažení. Přesto zůstává srovnání s řešením Applu čistě ve sféře těžko podložitelných odhadů, stejně jako konkrétnější částka vložená do vývoje vlastních map.

Jedna z otázek žádala přímo o vysvětlení motivací společnosti pro vývoj vlastních mapových podkladů. Andeer napsal: „Apple věřil, že dokáže vytvořit lepší mapy. Kromě toho, vzhledem k jeho oddanosti soukromí a bezpečnosti a touze uchovávat tolik informací, jak je to jen možné, přímo v zařízení, Apple věřil, že nabídka map více integrovaných do zařízení by splnila nároky zákazníků na soukromí a zároveň jim poskytlo skvělou zkušenost s mapami.“

Americký soud se vývojáře iOS a provozovatele App Storu samozřejmě ptal také na mnoho dalších témat. Patřily mezi ně například možnost smazat nebo nahradit Safari, podmínky využívání různých (vlastních nebo od Applu) platebních systémů aplikací třetích stran a spolupráce systémových funkcí s aplikacemi třetích stran.

Apple Mapy nabízejí alespoň základní informace o provozu pro Česko

Zákonodárce zajímaly také důvody, proč výrobce poměrně striktně omezuje možnosti neautorizovaných servisů. Apple argumentoval, že jím nabízené produkty jsou velmi komplexní a jejich správná a kvalitní oprava vyžaduje zvláštní trénink. Kromě systému, který servisům uděluje oficiální certifikaci pak byly zmíněny také nové programy poskytující potřebné podklady a nástroje pro některé základní úkony také neautorizovaným servisům.

Komentáře