Inzerce      O nás     CzechCrunch  
Apple na rok 2020 chystá balíček Apple Music, Apple TV+ a Apple News+ s jednotným předplatným

Letošní rok jednoznačně ukázal, že velký potenciál Apple vidí ve službách. Firma na samostatné konferenci představila televizní službu Apple TV+, herní platformu Apple Arcade i svůj „Netflix pro noviny a časopisy“ s názvem Apple News+. V podstatě již od březnového představení služeb se spekuluje o tom, že Apple své služby nabídne i v balíčku za jednotné předplatné a agentura Bloomberg nyní přichází s reportem, dle kterého by k tomu mělo dojít již během příštího roku.

Mark Gurman a Gerry Smith ve své zprávě poukazují na to, že příchod jednotného balíčku služeb naznačuje doložka ve smlouvě s vydavateli v rámci Apple News+, která hovoří o tom, že Apple celou službu může zabalit do společné nabídky s dalšími digitálními službami. To ale neznamená, že Apple u vydavatelů nenarazí na vlnu nevole.

Jednotný balíček služeb jednoznačně dává smysl. Podobný přístup ostatně volí například Amazon se svými službami v balíčku Prime a i sám Apple s jistým testováním této možnosti již začal, když studentům s ověřenou studentskou kartičkou nabídl s předplatným Apple Music i bezplatný přístup k Apple TV+. Takovéto nabídky zvyšují celkovou bázi uživatelů a multimediální obsah se tedy dostane k více lidem.

Jenže pokud by Apple zařadil Apple News+ do společného balíku s Apple TV+ či Apple Music, jednotková cena předplatného připadající na Apple News+ by byla přirozeně nižší a s ní i zisky vydavatelů. Vyšší počet předplatitelů by potenciální ztrátu mohl vyrovnat. Jisté to ale není a ve výsledku proto mezi vydavateli mohou převážit výhrady, které jsou z jejich strany vůči Apple News+ postupně artikulovány.

Apple údajně vydavatelům novin a časopisů platí zhruba polovinu ze získaného předplatného a druhou polovinu si nechává coby provizi. Ona polovina pro vydavatele je přitom rozdělována dle toho, kolik času stráví uživatelé čtením jednotlivých titulů.

Služba prozatím funguje ve Spojených státech, Spojeném království a Austrálii, přičemž očekávána je výhledově i další expanze. Počet předplatitelů ale známý zatím není.

Z anonymních výpovědí vydavatelů, které zmiňuje Bloomberg, vyplývá, že si vydavatelé prozatím přijdou na méně peněz, než kolik získávali skrze službu Texture. Právě ta se po akvizici ze strany Applu stala základem pro Apple News+.

Kromě nižších zisků vydavatelům vadí například to, že s nimi Apple nesdílí ani základní data o předplatitelích a oni tedy nemají možnost nabízet jim další relevantní tituly. Další špatnou zprávou je, že o Apple News jeví menší zájem inzerenti, jelikož Apple má striktní politiku ochrany soukromí a inzerenti tedy nemohou efektivně cílit svou reklamu.

Nebezpečím pro Apple je, že součástí smlouvy s vydavateli je, že pokud budou po prvním roce fungování na Apple News+ nespokojeni, mohou své tituly ze služby stáhnout. Stát se tak může například ve chvíli, kdy se naplní jejich obavy, že jim Apple News+ pouze ubere počet regulérních předplatitelů, kteří si pro jejich články raději dojdou na platformu Applu, kde je získají levněji.

Někteří vydavatelé si ale svůj vstup na Apple News+ naopak pochvalují. Zmínit lze například editora Los Angeles Times Normana Pearlstina, který vyjádřil spokojenost se současnými výsledky i optimismus do dalších let. „Aktuální finanční výsledky jsou konzistentní s načím očekáváním. Jsme optimističtí a věříme, že budou v následujících měsících a letech dále růst,“ poznamenal.

Komentáře