Inzerce      O nás     CzechCrunch  
Apple se snaží přiblížit lidem. O nových produktech se nedozvídáme od Tima Cooka, ale od youtuberů
Phil Schiller (vpravo) s youtuberem Jonathanem Morrisonem (Foto: Jonathan Morrison / YouTube)

Minulý měsíc AirPods Pro, teď 16palcový MacBook Pro. Apple aktualizované verze produktů vydává bez velkých ohlášení a prezentací pravidelně, v těchto dvou případech ale bylo mnoho lidí překvapených. Jak u sluchátek, tak u laptopu se jedná o poměrně výrazné obměny, které bychom v minulosti nejspíš viděli nejdříve na pódiu. Jejich uvedení je příkladem pro Apple nového přístupu s užší vazbou přímo na uživatele.

Prezentace, kde lidé z vedení firmy, respektive přímo sám Steve Jobs, představovali nové produkty, se staly důležitou součástí Applu už v v jeho prvních letech a jsou jimi dodnes. V současnosti však lidé s informacemi a novými produkty přicházejí do styku velmi odlišným způsobem. Dvouhodinová keynote zaměřená z velké části na výčet specifikací tak už nemusí být tím nejefektivnějším přístupem.

Samozřejmě to neznamená ztrátu jejich relevance. Představování nových iPhonů na velkém pódiu před stovkami novinářů a fanoušků Applu je stále událostí, na kterou minimálně v následujících několika dnech prakticky nelze nenarazit. Stejně podstatnou součástí šíření povědomí o novinkách jsou ale už dlouho první pohledy lidí, jež nepatří mezi zaměstnance společnosti. Jedním z nejpopulárnějších žánrů na YouTube jsou ostatně videa z rozbalování produktů.

Apple se proto rozhodl produkty, které nejsou součástí hlavních portfolia, představit mimo pódia a velmi oficiální události. Místo toho dal přednost mnohem méně formálnímu prostředí fanouškovských webů, youtuberů a přímější komunikaci. Phil Schiller tak poskytl hned několik rozhovorů, jak pro prestižnější médium jako CNN, tak na videu s Jonathanem Morrisonem. Rozhovory přitom vysoce postavení lidé z Applu poskytují už několik let, což dříve bylo vysoce ojedinělé.

Šestnáctipalcový MacBook Pro, AirPods Pro a například i nový Mac Pro nebo operační systém iPadOS navíc mnohem příměji než kdysi reagují na požadavky uživatelů a novinářů. Apple bývá často označován jako firma, která zákazníkům diktuje, co a jak mají používat, původně ale paradoxně operovala s úplně opačným konceptem. První iMac, iPody, iPhone i další zařízení se staly tolik úspěšné díky přívětivosti, přibližování komplexních technologií každodennímu používání.

Phil Schiller (Foto: Jonathan Morrison / YouTube)

Apple se přizpůsobuje éře demokratizace informací

Nyní, když mohou mít informace a názory pocházející od jednotlivců mimo hlavní informační proud stejný dosah jako jakékoliv jiné, musí firma se svými zákazníky budovat jiný typ vztahu než dosud. Potenciálně jakýkoliv uživatel je zároveň recenzentem se schopností vyvolat dalekosáhlou vlnu reakcí. Příkladem toho jsou motýlkové klávesnice, přičemž návrat k nůžkovým se přirozeným šířením informací mezi lidmi stal velkým tématem.

Apple se svými současnými snahami snaží do nového internetového veřejného prostoru přirozeněji proniknout. O novém laptopu a sluchátkách se tak lidé nemusí dovědět primárně z úst Tima Cooka, Phila Schillera a dalších, ale například z jejich konverzace se známou tváří z YouTube. Hlavními body této konverzace přitom budou nové specifikace, hlavně však jejich vztah k požadavkům zákazníků. Přitom si mohou některé ze specifikací jako třeba nový mikrofon 16palcového MacBooku rovnou „vyzkoušet“.

Uvedení produktů mimo velkou prezentaci má pro vztah Applu s veřejností ještě jeden důležitý aspekt. Zatímco standardem dlouho byly jedna jarní, jedna letní a jedna podzimní keynote s minimem novinek mezi nimi, v letošním roce se další zařízení Applu objevovaly každou chvíli. Nové produkty značky a ona samotná se tedy stávají tématem živých diskuzí mnohem častěji.

Pokud by Apple nové MacBooky Pro nebo AirPods Pro představil spolu s iPhony v září, dočkaly by se nejspíš jen minima pozornosti. Nyní jsou ale hlavním bodem, protože zkrátka nemají „zajímavější“ konkurenci. Oba produkty byly navíc uvedeny bez předchozího upozornění, ale zato je provázely desítky spekulací. Apple je tak využil v zásadě k vlastnímu prospěchu, jelikož samy zvyšovaly napětí, kdy konečně něco nového přijde.

Komentáře