Inzerce      O nás     CzechCrunch  
Ohrožení pro Spotify i Apple Music? Majitel TikToku rozjíždí vlastní hudební streaming, útočit bude nízkou cenou

Při pohledu na globální nabídku hudebních streamovacích služeb se nabízí zpravidla dvě relevantní možnosti – Spotify a Apple Music. Obě platformy za dobu působení na trhu získala desítky milionů předplatitelů, přičemž Spotify už dávno překročilo milník v podobě 100 milionů aktivních posluchačů, a ať už si uživatel vybere jednu z těchto služeb, prakticky nešlápne vedle.

Spotify i Apple Music ve výsledku fungují naprosto stejně – za měsíční poplatek lidem nabízí bohatý katalog hudebních skladeb a v případě švédského giganta i podcastové pořady. Předhánějí se jen v relativních drobnostech v podobě lepšího doporučování playlistů, přehlednější orientace v aplikaci a tak podobně. Dá se říct, že si tak žijí na svém rybníčku a vedou „spory“ o posluchače.

Když přijde na řeč hudební streaming, nelze opomenout ani další hráče jako Amazon, Tidal nebo Deezer, ovšem ve srovnání s Apple Music a Spotify nejsou tolik na očích, byť mohou přinášet nové užitečné prvky. Zmíněná dvojice se tak nemusí cítit nijak zvlášť ohroženě. Jakmile však koncem května letošního roku obletěla svět zpráva, že ByteDance chystá vlastní platformu, obavy mohou být na místě.

Začalo to TikTokem

Čínská společnost ByteDance je známá především kvůli tomu, že vlastní TikTok, masově oblíbenou sociálně-mediální síť, která si zakládá na natáčení několikavteřinových klipů s hudebním podtextem (dříve Musical.ly). Ta se těší obrovské oblibě především na asijském trhu, ovšem i v Česku má podstatné zastoupení – všehovšudy má mít více než jednu miliardu uživatelů a očekává se, že uživatelská báze ještě poroste.

Vzhledem k tomu, že ByteDance drží takto silnou značku, je naprosto logické, že bude díky ní chtít prorazit i do dalších návazných odvětví – jedním z nich je i hudební streaming. Před pár měsíci tak začala jednat s velkými vydavatelstvími jako T-Series a Times Music, jež patří mezi nejzásadnější hráče v Indii. Nyní však pokračuje dále a její soustředěnost již nespadá pouze na Asii – útočí také na USA.

Jak informuje server Financial Times, ByteDance měl zahájit debaty ohledně globálních hudebních práv s předními vydavatelskými společnostmi jako Universal Music, Sony Music a Warner Music, které zaštiťují celou řadu prestižních umělců. Pro koncové uživatele by pak měl být klíčový faktor v podobě nižší ceny než u Spotify a Apple Music, což může o mnohém rozhodnout. Zatím však není jisté, na jakou hranici chce ByteDance skočit.

Platforma by pak měla být spuštěna již příští měsíc, avšak pouze v Asii. Na Spojené státy se chce firma zaměřit v druhé vlně, přičemž lze silně očekávat, že půjde také po evropských uživatelích. Hned ze startu by navíc měla být úzce propojena s TikTokem, který by byl přítomný v různých sekcích v podobě již přednahraných krátkých klipů, byť lze zatím pouze spekulovat, jak přesně by tato integrace fungovala.

Pro Spotify a Apple Music tak může jít o velice zásadní konkurenci. Minimálně ve Spojených státech, kde se poměr uživatelů Spotify a Apple Music poněkud tříští. Pokud by navíc nabídla nižší cenu, než je zvykem, uživatele může snadno přitáhnout. Pokud bude mít dostatečně bohatý obsah a správné zacílení.

Komentáře