Inzerce      O nás     CzechCrunch  
Tim Cook volá po federální regulaci, která by chránila soukromí uživatele
Tim Cook (Foto: Apple)

Apple se dlouhodobě pozicuje do role ochránce soukromí a ústy svého šéfa Tima Cooka pravidelně kritizuje společnosti, jejichž přístup k této věci je laxní. Cook je v této věci fanouškem poctivé seberegulace firem a v rozhovoru pro americkou stanici ABC se vyjádřil, že americké firmy selhávají a je tedy potřeba, aby zasáhla současná vláda.

„Myslím, že si všichni můžeme přiznat, že pokud jsme něco zkusili a firmy k seberegulaci nepřistoupily, je potřeba zakročit a přistoupit k regulaci seshora,“ vyjádřil se pro ABC Cook. Šéf Applu tuto příležitost zároveň využil k tomu, aby vyzdvihl, jak k ochraně soukromí přistupuje Apple. „Soukromí vnímáme jako základní lidské právo. Já osobně se velmi obávám, že ve světě, kde nic není soukromé, svoboda projevu jednoduše mizí.“

Apple na soukromí dbá například ve svém prohlížeči Safari

Apple se proti zásahům do soukromí staví velmi často a nebojí se ani explicitní kritiky Facebooku a Googlu, kteří pro firmu představují zářný příklad toho, kdy společnost monetizuje data, která by měla zůstat soukromá. „Přišel čas na federální zákon o soukromí,“ apeloval Cook.

Paradoxem je, že ačkoli Apple hlasitě ukazuje na přečiny Googlu či Facebooku, sám nedávno čelil skandálu, který se zásahem do soukromí souvisel. Firma totiž ve snaze vylepšit schopnosti hlasové asistentky Siri přistoupila k tomu, že byly ručně analyzovány jednotlivé hlasové požadavky, které na Siri směřovaly. O analýzu hlasových interakcí se navíc staraly nasmlouvaní kontraktoři, což zásah do soukromí uživatelů ještě umocňovalo.

Foto: MacRumors / YouTube

Apple je navíc sám v hledáčku Kongresu, a to kvůli praktikám, které by mohly být v rozporu s pravidly spravedlivé hospodářské soutěže. Vyšetřování ostatně Cookova firma čelí i v Evropě. Regulátoři zkoumají například to, zda Apple nezneužívá své dominantní postavení ve vztahu k firmám, které se mu snaží konkurovat na poli mediálních služeb, ale Apple je znevýhodňuje skrze pravidla v App Storu.

Evropská komise zkoumá například boj Applu se Spotify. Provozovatelé švédské hudební streamovací služby si totiž stěžují mimo jiné na to, že si Apple bere 30% provizi z každého předplatného zakoupeného přes App Store. V důsledku toho musí Spotify své předplatné v App Storu prodávat dráž a Apple Music je tak se svou cenou, která je o oněch 30 % nižší, rázem ve výhodě. Podobné kontroverze se samozřejmě týkají souboje Applu s Netflixem.

Pro Evropskou komisi je trnem v oku i třeba platební služba Apple Pay. Komisařka Vestager informovala, že ohledně platební služby získala již řadu podnětů, které poukazují na to, že na poli snadných plateb firmy vnímají možnost soutěžit o přízeň zákazníků za čím dál problematičtější. Mezitímco na Androidu musí platební služba Google Pay o přízeň zákazníků bojovat například s vlastními řešeními jednotlivých bank, uživatelé iPhonů zkrátka jinou možnost než Apple Pay nemají.

Podle Tima Cooka by se ale měli zákonodárci z Evropy i americký Kongres soustředit spíše na problém ohrožení soukromí uživatelů. Úřady se prý až příliš zatěžují řešením všemožných pokut a nekladou dostatečný důraz na to, že firmy získávají od zákazníků data bez toho, aby k tomu od nich měly dostatečně informovaný souhlas.

Mark Zuckerberg, CEO Facebooku

Komentáře