Inzerce      O nás     CzechCrunch  
Aplikacím v roce 2019 vládl Zuckerbergův Facebook. Výrazně rostla i díla z Asie
Mark Zuckerberg před časem představil vizi Facebooku zaměřeného na soukromí (Foto: Facebook)

Aplikace jsou alfou a omegou chytrých telefonů a lidé si jich každoročně stahují víc a víc. V roce 2019 si jich lidé dle analytické společnosti App Annie napříč Androidem a iOS stáhli zhruba 120 miliard, což je číslo vskutku obdivuhodné. Do statistiky totiž nejsou započítány aktualizace ani reinstalace, ale opravdu jen nová stažení. Oproti loňskému roku se jedná o 5% nárůst.

Uživatelé se ale činili nejen v rámci stahování, ale také ve svých útratách. Za aplikace a nákupy či předplatná uvnitř nich utratili o 15 % více peněz než loni, tedy okolo 90 miliard dolarů. V přepočtu na české koruny se jedná o částku přesahující 2 biliony korun.

Lidé utráceli peníze za hry, aplikace pro pořizování a úpravu fotografií a také za audiovizuální obsah. U streamovacích služeb se navíc očekává další růst, a to i v souvislosti s příchodem nových hráčů na trh. K silným platformám jako Netflix či HBO GO totiž na sklonku roku přibyly další nadějné služby jako Disney+ nebo Apple TV+.

Nejsou to ale jen filmy a seriály, které na mobilech táhnou. Extrémně populární jsou hlavně kratší formáty. Rok 2019 byl přelomový pro čínskou aplikaci TikTok, která slouží ke sdílení krátkých videí a velmi populární je hlavně mezi náctiletými. Uspěla i aplikace Likee, která rovněž slouží k pořizování a sdílení krátkých videí. Ačkoli Likee není v České republice aplikací nijak extra známou, v globálním měřítku se jedná o „skokana roku“, tedy aplikaci, která v roce 2019 vyrostla nejvíce.

Stejně jako v posledních letech i v roce 2019 se v rámci globálních žebříčků dají vypozorovat dva zásadní trendy. Facebook vládne z hlediska absolutního počtu stažení a Asie je hegemonem z hlediska růstu. Pokud jde o žebříček nejstahovanějších aplikací na světě, na prvních pěti příčkách jsou hned čtyři aplikace od Facebooku. Nejstahovanější byl v roce 2019 Messenger, druhý samotný Facebook, třetí WhatsApp a páté místo obsadil Instagram. Mezi aplikace Facebooku se vklínil jen již zmíněný TikTok.

Pokud jde o nejvýdělečnější aplikace roku, vládcem příjmů je již zmíněný audiovizuální obsah. Kromě západních zástupců, jako je Netflix, YouTube či hudební Pandora, se do desítky nejvýdělečnějších aplikací dostaly také asijské streamovací služby Tencent Video, iQIYI či Youku. První příčku ale žádná streamovací služba neobsadila – nejvíce peněz vydělala online seznamka Tinder.

Rychlý růst asijského trhu dokládá především žebříček nejrychleji rostoucích aplikací. Evropský či americký uživatel totiž zjistí, že mezi deseti nejrychleji rostoucími aplikacemi roku nebude téměř žádnou znát. Výjimkou může být hudební služba YouTube Music, se kterou Google expandoval na globální trhy, ruská FaceApp a novinka WhatApp Business od Facebooku. Jinak je ale žebříček skokanů roku velmi asijský.

Jak již bylo zmíněno, nejrychleji rostla čínská aplikace Likee pro sdílení krátkých videí, přičemž druhé a čtvrté místo obsadila stejná společnost s aplikacemi Noizz a Hago. Na třetí místo se vmáčkla další čínská sociální síť Helo, za kterou stojí stejná firma jako za TikTokem. Na žebříček se pak dostala třeba také VMate, další čínská aplikace pro sdílení krátkých videí, tentokrát z dílny internetového giganta Alibaba.

Bude zajímavé sledovat, jak se žebříček nejstahovanějších a nejvýdělečnějších aplikací v následujícím roce promění. Růst asijského trhu nejspíš hned tak nezpomalí, ale otázkou zůstává třeba to, jak se v žebříčku chytí nová streamovací služba od Disneyho. Zvědaví pak můžeme být také na to, zda se Facebooku podaří udržet si své dominantní postavení z hlediska stahování. Dnešní svět je ale tak rychlý, že se mezi nejstahovanější aplikace roku může snadno zařadit aplikace, o které jsme zatím vůbec neslyšeli.

Komentáře