Inzerce      O nás     CzechCrunch  
iPhone slaví 13 let. Připomeňte si kultovní keynote, na které ho Steve Jobs představil
Foto: Blake Patterson / Wikimedia Commons

iPod s dotykovým ovládáním, revoluční mobilní telefon a přelomové komunikační zařízení s internetem. Těmito slovy Steve Jobs světu v roce 2007 představil iPhone, tehdy odvážný produkt s nepříliš pozitivními vyhlídkami, nyní naprosto zásadní zařízení, které prakticky položilo základ novodobým smartphonům. Stalo se tak přesně 9. ledna, což znamená, že iPhone včera oslavil své třináctileté výročí.

Snad každý fanoušek Applu, který značku obdivoval i před uvedením iPhonu, má v živé paměti onu kultovní keynote, jež se právem řadí do pomyslné síně slávy jablečných prezentací. Moment, kdy Jobs poprvé ukázal podobu nového telefonu, který kombinoval tři separátní platformy do jedné, šokoval nejen přítomné publikum v sále, ale celou technologickou veřejnost.

iPhone se neměl ovládat žádným stylusem, jako tomu bylo tehdy u „chytrých“ telefonů běžné. Neměl přicházet v neatraktivním designu s fyzickou klávesnicí. Neměl být zařízením, které by nebylo radost používat. iPhone od počátku razil zcela nový směr, až se dostal do situace, kdy z něj téměř každý výrobce smartphonů vycházel. Šlo o naprostý milník, pro Apple o jeden z nejdůležitějších v historii.

Za svou třináctiletou historii pochopitelně prošel řadou fundamentálních změn. Nejen, že ze zakulaceného designu přešel na hranatější, aby se k zaoblenějším tvarům znovu vrátil, ale také přinesl několik klíčových technologií. Nejde však pouze o kameru, ale také tehdy revoluční Retina displej, jenž se postupně zdokonaluje a zvětšuje, nebo bezpečnostní systémy Touch ID a Face ID.

Stal se navíc základnou pro nejrůznější služby (od App Storu a iCloudu po Apple Pay) a ukázal se jako seriózní produktivní zařízení, na kterém lze odbavovat pracovní i osobní záležitosti. Nejen díky těmto aspektům se iPhone nyní řadí ke klíčovým produktům Applu, jehož prodeje sice stagnují, ale stále generují většinu tržeb firmy.

Nic z toho by se nestalo, kdyby Jobs tehdy nerazil odvážnou vizi změnit trh smartphonů k lepšímu, modernějšímu. Připomeňte si proto onu ikonickou keynote, která se ani po třinácti letech neomrzí.

Komentáře