Inzerce      O nás     CzechCrunch  
Jimmy Iovine: Přímý kontakt s publikem znamená zlatou éru pro umělce. Streamovací služby se od sebe neumí odlišit
JImmy Iovine, jedna z bývalých hlavních postav Apple Music (Foto: Complex / YouTube

Dnes již není příliš sporu o tom, že budoucnost hudby spočívá v jejím streamování. Služby jako Spotify, Apple Music či třeba YouTube Music slaví úspěch, kontinuálně rostou a většina lidí si již neumí představit poslouchat hudbu jen z fyzických nosičů. Jedním z lidí, kteří pomáhali aktuální podobu hudebního průmyslu formovat, je i Jimmy Iovine. Muž, který do Applu přišel v rámci akvizice Beats a spoluzakládal Apple Music, se rozhovořil pro The New York Times.

Veterán hudebního průmyslu a zakladatel Beats Electronics Jimmy Iovine se do Cupertina stěhoval v roce 2014, tedy poté, co Apple jeho známou firmu vyrábějící sluchátka koupil. Nad transakcí ve výši tří miliard dolarů se tehdy mnoho lidí pozastavovalo, ale mnozí analytici vnímali, že jedním z důvodů, proč Apple Beats koupil, byl i právě Iovine a jeho know-how na poli hudebního průmyslu. Apple totiž plánoval spuštění Apple Music a Iovine byl jednou z hlavních postav, která za vznikem služby stála.

Iovine z Applu odešel před čtrnácti měsíci, ale svou práci podle všeho odvedl dobře. „Všechno je to odpovědí na Napster. Viděl jsem, jak mocná ta technologie byla, a uvědomil jsem si, že je potřeba přeřadit. Nahrávací společnosti neměly bez technologií šanci přežít,“ vyjádřil se Iovine. Do hudebního průmyslu jsem se vrhl, protože jsem chtěl být u věcí, které jsou cool. A já si uvědomil, že nahrávací byznys v tu chvilí a tím, jak zareagoval na Napster, cool nebyl.

Iovine reaguje na aféru okolo populární webové služby Napster, která fungovala mezi roky 1999 a 2001 a uživatelům umožňovala mezi sebou sdílet hudbu ve formátu MP3. Napster obcházel zavedený způsob distribuce hudby, a proto byl ze strany hudebního průmyslu žalován za masivní porušování autorských práv. Službu, kterou ve chvílích největší slávy využívaly desítky milionů uživatelů, tak čekal poměrně rychlý konec. Napster ale ukázal, že moderní technologie svět hudby mění, na což hudební průmysl dlouho nebyl schopen zareagovat.

Šéf nahrávací společnosti Interscope Jimmy Iovine proto zareagovat musel. „Tak jsem si řekl, jsem na špatné straně. Potkal jsem se s několika lidmi ze světa technologií. Potkal jsem se se Stevem Jobsem, s Eddy Cueem a řekl jsem si, že tohle je ta parta, ve které chci být. Jejich myšlení musíme zakomponovat do mojí nahrávací společnosti Interscope.“

Iovine později spolu se svým parťákem, hudebním producentem Dr. Dre, založil Beats a vedle ikonických sluchátek charakteristických pro bohatší mládež vznikla také hudební streamovací služba Beats Music. Následně se firma Beats dostala pod Apple a po spuštění Apple Music se tedy dá říci, že Iovine má k této branži skutečně co říci. O to zajímavější je tedy Iovinův pohled na streamování hudby. Jaké jsou podle něj problémy streamingu?

Přímá komunikace s publikem

Největším úskalím pro streamovací služby jsou dle Iovina nízké marže a fakt, že se od sebe jednotlivé služby nedokážou odlišit. „Nejde to škálovat. S Netflixem je to tak, že čím více má předplatitelů, tím levnější pro něj jsou. V hudebním streamingu jdou náklady za vámi. A hudební služby jsou jako poskytovatelé energií – všichni jsou stejní. Podívejte se, co funguje u videa. Disney nemá nic jiného než vlastní exkluzivní obsah. Netflix má mraky vlastního obsahu. Hudební služby jsou ale všechny stejné a to je problém.“

 

Pro nahrávací společnosti je dle Iovina problém také to, že již nemají přímý vztah s posluchači hudby. To ale na druhou stranu může být velkou výhodou pro samotné hudebníky. „Umělci nyní mají něco, co nikdy dříve neměli, což je masivní přímá komunikace se svým publikem – z vlastního domu, z postele, z auta, odkudkoli,“ komentuje Iovine. „A proto je všichni chtějí. Spotify je chce, Apple Music je chce, Coca Cola je chce, Pepsi je chce.“

A co problém oněch nízkých marží a zisků pro streamovací služby? „To není jejich problém (umělců), aby přišli na to, jak si mají streamovací a nahrávací společnosti vydělat více peněz. Je to problém té streamovací služby a nahrávací společnosti, aby si přišly na to, jak se stát pro umělce cennějšími,“ uzavírá Iovine.

Komentáře