Inzerce      O nás     CzechCrunch  
Trh s počítači zažil nejlepší období od roku 2011, prodeje Maců ale klesají

Analytické společnosti IDC (International Data Corporation) a Gartner zveřejnily svá data, která rozebírají prodeje počítačů během čtvrtého kvartálu roku 2019. Jelikož je součástí posledního čtvrtletí roku i vánoční sezóna, pro firmy bývá tento kvartál z hlediska prodejů silný a tedy i velmi důležitý. Podle IDC i Gartneru během tohoto čtvrtletí prodeje počítačů meziročně poměrně výrazně rostly. O to horší zprávou pro Apple proto je, že prodeje Maců se dle analytiků naopak propadly.

Publikovaná data IDC hovoří o tom, že v prodejích počítačů došlo ve čtvrtém kvartálu k meziročnímu nárůstu o 4,8 procenta a prodáno bylo celkem 71,8 milionu počítačů. Pro celý trh by se tak jednalo o vůbec nejlepší kvartál za poslední čtyři roky.

Nejvíc z růstu těžil čínský výrobce Lenovo, který oproti stejnému období roku 2018 vyrostl o 6,5 procenta a dodal 17,8 milionu strojů. Dvojkou trhu byla značka HP se 17,7 miliony prodaných počítačů. Trojkou se stal Dell, který ale na první dvě příčky ztrácí poměrně výrazně – prodal „jen“ 12,46 milionu počítačů. Smutní ale v Dellu pravděpodobně nebudou. Americký výrobce totiž meziročně rostl o více než 10 procent.

Dobrou zprávou pro celý trh je, že dle dat IDC se počítačům dařilo celoročně. Během roku 2019 se prodalo o 2,7 procenta počítačů více než o rok dříve a trh tak zaznamenal první celoroční růst od roku 2011.

Naopak špatně si ale vedl Apple, jehož Macy se meziročně propadly o 5,3 procenta a Apple jich dodal poměrně pouhých 4,7 milionu kusů. Klesnout tím měl dle IDC i tržní podíl Applu na trhu s osobními počítači. Ten je nyní IDC odhadován na 6,6 procenta, přičemž ještě v posledním kvartálu roku 2018 to mělo být 7,3 procenta.

Podobně i u Gartneru

Podobný příběh říkají i data Gartneru, podle kterých trh s počítači ve čtvrtém kvartálu meziročně vyrostl o 2,6 procenta a dodáno bylo 70,6 milionu počítačů. Rok 2019 pak měl být v porovnáním s rokem předešlým silnější o 0,6 procenta.

Applu Gartner za čtvrté čtvrtletí přisuzuje meziroční pokles o 3 procenta, 5,26 milionu prodaných počítačů a tržní podíl 7,5 procenta. Za celý rok měl Apple dle Gartneru dodat 18,35 milionu počítačů, což je odhad optimističtější, než se kterým přišlo konkurenční IDC. V samotných Spojených státech pak Apple dle Gartneru meziročně dokonce rostl, za kvartál prodal 2,13 milionu počítačů a dosáhl tržního podílu 13,6 procenta.

Podívá-li se člověk na strukturu příjmů Applu, je mu jasné, že Mac pro firmu již dávno klíčovým produktem není. Apple ve velkém prodává iPhony, poměrně slušně se daří i iPadům a rostou také segmenty služeb a „wearables“, mezi které patří úspěšné Apple Watch či sluchátka AirPods. I přes klesající význam Macu pro finanční kondici firmy jsou ale počítače s nakousnutým jablkem stále klíčové pro samotnou image společnosti.

Mac je pevnou součástí identity Applu a má svou pevnou základnu spokojených uživatelů. Počítače jsou pak také podstatným prvkem ekosystému služeb, na kterém Apple dlouhodobě staví přidanou hodnotu svých produktů. Mac zkrátka patří do rodiny zařízení firmy a Cookova firma určitě nechce, aby se počítače s jablkem ve znaku staly marginálií.

macOS Catalina

 

O to horší zprávou tedy je, že ačkoli odhady IDC a Gartneru nejsou plně identické, na zásadních trendech se shodnou. Ačkoli se celému trhu s počítači dařilo, Applu se nepodařilo příznivé situace využít a prodeje Maců minimálně mimo USA klesaly.

Důležité je poznamenat, že data IDC i Gartneru jsou založena na kvalifikovaných odhadech a informacích z dodavatelského řetězce. Nejedná se tedy o oficiální čísla prezentovaná výrobci počítačů a nelze je považovat za daná. Na druhou stranu, IDC i Gartner mají mezi analytickými společnosti značné renomé a jejich analýzy jsou obvykle spolehlivé a trhem respektované.

Komentáře