Inzerce      O nás     CzechCrunch  
Alexo, co je to HomePod? Trhu chytrých reproduktorů se 70 procenty jednoznačně dominuje Amazon
Jeff Bezos (Foto: Amazon)

Před pár dny oslavil HomePod druhé výročí od vstupu na trh. V roce 2018 si už však mnoho lidí přivyklo na poměrně dostupnou nabídku Amazonu a Googlu, takže dražší, byť kvalitnější, zařízení nepůsobilo tolik zajímavě. Podobná situace pokračuje dodnes a zatímco někteří čekají, kam se chytrý reproduktor Applu vyvine, Alexa si drží svou naprosto dominující pozici.

I když hardware a chytré technologie pro koncové uživatele zdaleka nejsou jeho typickou oblastí zájmu, Amazon se v roce 2015 stal první firmou nabízející bezdrátový reproduktor se zabudovaným hlasovým asistentem. Amazon Echo byl hvězdou mnoha reklam ve Spojených státech a netrvalo dlouho, než pronikl také do mnoha zákoutí internetové kultury. Velký úspěch reproduktoru příliš nenarušil ani nástup konkurenčních zařízení.

Jak tedy ukazují odhady analytické firmy eMarketer, Amazon v současnosti ovládá až 72,9 procenta amerického trhu s chytrými reproduktory, přičemž podobná čísla lze pravděpodobně očekávat i jinde. Druhým v pořadí je s 31,1 procenta Google nabízející hned několik produktů dané kategorie v různých cenových relacích. Na třetím místě jsou pak s 17,9 procenta umístěni „Ostatní“, tedy Apple, Harmon Kardon Invoke a Sonos One. Celek dává více než 100 procent, což má být způsobeno používáním několika zařízení u části zákazníků.

Amazon loni v září představil celou rodinu produktů Echo

V následujících dvou letech se očekávají změny tohoto poměru, nemají však přesáhnout desetiny nebo nanejvýš jednotky procent. Apple většinou není prvním, kdo produkt určité perspektivní kategorie představí. V minulosti se mu opakovaně vyplácela strategie vývoj neuspěchat a přijít s co nejlepším řešením, i když to znamenalo vyšší cenu. V případě HomePodu ale podle všeho tak docela neodhadl, kolik jsou za podobné zařízení zákazníci schopni utratit.

Také analytici původně předpokládali, že Apple bude mít mnohem větší úspěch. „Dříve jsme očekávali, že Google a Apple se v tomto trhu projeví více, ale Amazon je agresivní. Nabídkou cenově dostupných zařízení a rozšiřováním schopností Alexy firma udržela zajímavost Echa,“ uvedla hlavní analytička eMarketeru Victoria Petrock.

Ačkoliv se chytré reproduktory začaly objevovat teprve před několika lety, jejich prodeje napříč všemi výrobci se v blízké budoucnosti nemají příliš zvyšovat. Zajímavé pak bude sledovat jejich technologický vývoj, který už nyní začíná odhalovat svoje temnější stránky. Společnost Sonos totiž nedávno oznámila, že přestane podporovat některé starší reproduktory, což v podstatě znamená konec jejich funkčnosti.

HomePod (Foto: Apple)

Bezdrátové reproduktory většinou nelze kabelem připojit k samostatnému zdroji zvuku jako počítači nebo televizi, pokud tedy ztratí podporu bezdrátových protokolů, jsou k ničemu. Zařízení, jejichž podporu Sonos letos v květnu chystá ukončit, sice vyšla před více než deseti lety, klasické drátové reproduktory lze ovšem používat tak dlouho, dokud existují zařízení s příslušnými konektory, takže klidně i desítky let. Momentálně je otázkou, jak se tato situace vyvine do budoucna.

Komentáře